5 důvodů, proč do svého jídelníčku pravidelně zařadit mrkev

Mrkev, pro mnohé z nás nepříliš zajímavá oranžová zelenina, na kterou často máme nepříliš hezké vzpomínky z dětství, kdy nám ji maminka či babička nutily v polévce či v dušené podobě. Možná se jí z toho důvodu dokonce dodnes tak trochu vyhýbáte. To je ale škoda, neboť tato kořenová zelenina obsahuje množství rozmanitých zdraví prospěšných látek, a její konzumace má tak na náš organismus řadu příznivých účinků.

Unikátní směs vitamínů, minerálů, vlákniny i antioxidantů

O mrkvi se všeobecně ví, že vyniká zejména vysokým obsahem provitaminu A neboli betakarotenu. Kromě toho ale obsahuje i další vitamíny, jako je C, E či různé vitamíny skupiny B, a rovněž minerální látky. Z těch v mrkvi najdeme například vápník, draslík, hořčík, selen, železo či fosfor. V neposlední řadě je rovněž bohatá na antioxidanty a vlákninu. Tak jako u většiny zeleniny se doporučuje dávat přednost konzumace syrové mrkve, neboť teplo část těchto látek bohužel ničí. Syrovou mrkev můžete chroupat jen tak, přidat ji do salátu i pomazánek, možná je i její konzumace v podobě mrkvové šťávy.

Pro lepší zrak

To, že mrkev je dobrá pro naše oči, je jeden z argumentů, kterým se zoufalí rodiče snaží své potomky donutit k tomu, aby mrkev snědli. Mnohé studie totiž prokázaly, že provitamin A má na lidský zrak skutečně příznivý vliv. Blahodárně působí především na sítnici oka, pomáhá jako prevence před vznikem šerosleposti a snižuje též riziko vzniku šedého zákalu či makulární degenerace. Právě z toho důvodu je velmi doporučována konzumace mrkve starším osobám, které jsou na tyto problémy náchylnější. Kromě betakarotenu obsahuje mrkev též antioxidant lutein, který je často složkou nejrůznějších potravinových doplňků, které jsou určeny právě pro osoby trpící problémy se zrakem.

zdroj: pixabay.com

Pro dobrou imunitu

Pravidelná konzumace mrkve, zejména vzhledem k obsahu nejrůznějších vitamínů, minerálů a antioxidantů, rovněž výrazně posiluje naši obranyschopnost. Díky tomu jsme pak méně náchylní k nejrůznějším nemocem, jako je nachlazení a chřipka. Nejvíce imunitě prospívá v mrkvi obsažený selen v kombinaci s vitamínem C.

Pro krásnou pleť

Karotenoidy přítomné v mrkvi pomáhají z našeho organismu odstranit volné radikály, chránit buňky před poškozením a také redukovat zánět. Tím mrkev celkově přispívá nejen k našemu zdraví, ale také zpomaluje proces stárnutí, což dodá například mladší vzhled naší pleti. Antioxidanty a esenciální minerály, které jsou v mrkvi obsažené, rovněž chrání pleť před vznikem pigmentových skvrn, akné, přílišnou suchostí a mají pozitivní vliv i na celkový tón pleti.

zdroj: pixabay.com

Pro silné kosti i dobré trávení

Kromě všeobecně známých vitamínů, jako A, C a B, se v mrkvi nalézá i vitamín K1. Ten má důležitou funkci v souvislosti se srážlivostí krve, podporuje ale též mineralizaci kostí. Tím přestavuje účinnou prevenci před vznikem osteoporózy. V neposlední řadě mrkev prospívá i našemu trávicímu systému, zejména díky vysokému obsahu vlákniny, a pozitivně působí i při snižování hladiny cholesterolu a prevenci před kardiovaskulárními chorobami.

Zdroj: medicalnewstoday.com, greenme.it

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu