6 potravin pro přirozenou očistu našich jater

Játra patří k nejdůležitějším a největším orgánům našeho těla. Plní v našem organismu řadu důležitých funkcí, ale mnoho z nás si neuvědomuje, že nezdravým životním stylem v podobě kouření, konzumace alkoholu, zpracovaných potravin i množství léků, svá játra nadměrně zatěžujeme, a ony pak nemusí fungovat zcela správně. Naštěstí existují určité potraviny, které stimulují přirozenou schopnost jater vylučovat z našeho těla toxiny. Co byste do svého jídelníčku měli pravidelně zařadit?

Česnek

Už malé množství této štiplavé superpotraviny má schopnost aktivovat jaterní enzymy, které pomáhají tělu vyplavovat toxiny. Česnek obsahuje vysoké množství alicinu a selenu, dvou přírodních sloučenin, které pomáhají při detoxikaci jater. Neméně důležitou látkou je i aminokyselina arginin, která uvolňuje cévy a tím snižuje krevní tlak v játrech.

Zelený čaj

Nejen během podzimních a zimních večerů můžete konzumovat tento játrům prospěšný nápoj plný rostlinných antioxidantů známých jako katechiny. Jedna studie zaměřená na pacienty s nealkoholickým ztukovatěním jater například prokázala, že pití zeleného čaje po dobu dvanácti týdnů zlepšilo hladinu jaterních enzymů, pomohlo snížit oxidační stres a tukové zásoby v játrech. Výzkum rovněž ukazují, že pití alespoň čtyř šálků zeleného čaje denně snižuje pravděpodobnost vzniku rakoviny jater.

Citrusy

Citrusové plody, jako jsou grapefruity, pomeranče, limetky a citrony, s vysokým obsahem vitamínu C a dalších antioxidantů podporují přirozené čisticí schopnosti jater. Dejte si každý den malou sklenici čerstvě vymačkané citrusové šťávy, podpoříte tak produkci jaterních detoxikačních enzymů.

Listová zelenina

Jedním z nejmocnějších spojenců při očistě jater je listová zelenina, kterou lze jíst syrovou, vařenou nebo odšťavněnou. Zelená listová zelenina s mimořádně vysokým obsahem chlorofylu pohlcuje z krevního oběhu toxiny, včetně těžkých kovů či pesticidů. Zařaďte tedy do svého jídelníčku listovou zeleninu, jako je rukola, špenát, hlávkový salát, mangold či čekanka.

Olivový olej

Organické oleje lisované za studena, jako je olivový, ale též konopný či lněný, jsou pro játra v přiměřeném množství velmi prospěšné. Pomáhají jim tím, že poskytují lipidový základ, který může absorbovat škodlivé toxiny v těle. Několik novějších studií zjistilo, že konzumace pouhé jedné čajové lžičky olivového oleje denně zabraňuje hromadění tuku v játrech a zlepšuje hladinu jaterních enzymů v krvi.

Vlašské ořechy

Ořechy mají vysoký obsah zdravých tuků a dalších látek, které jsou prospěšné nejen pro srdce, ale také pro játra. Obsahují například glutathion a omega-3 mastné kyseliny, které játra chrání před hromaděním tuků.

Zdroj: healthline.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, riahealth.com, explore.globalhealing.com

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu