Běhání a zdravé klouby

Běhání určitě patří mezi žádoucí pohyb, který vás udrží v kondici. Na rozdíl od prosté chůze, která je také velmi zdravá, běhání představuje pro tělo značně zvýšenou zátěž. Zejména dopady a otřesy, kterým je tělo vystaveno, kladou velké nároky na klouby. Chcete-li svým kloubům alespoň trochu ulevit, podívejte se s námi na užitečné rady, jak na to.

Běhejte „správně“

Správný běh začíná u výběru běžecké obuvi či vložek do bot. Začátečníkům se doporučují kvalitně tlumené, objemové boty, zejména má-li nadváhu. Méně odtlumené tempové a závodní boty patří na nohy až skutečně pokročilým běžcům.

Zátěž zvyšujte postupně a určitě dejte přednost měkkému podkladu jako jsou lesní cestičky nebo profesionální atletický ovál.

Nejprve uběhněte asi 10 minut v mírné intenzitě a hned poté zařaďte strečink. Díky postupnému kroužení všemi částmi těla a protahováním se na všechny strany, se vaše klouby „promažou“ a zvýší se kloubní rozsah.

Hlídejte si váhu

Každé kilo navíc představuje zvýšení zátěže pro klouby, a to i při prosté chůzi. Běh se sice jeví jako výborná metoda právě tehdy, když potřebujete nějaké to kilo shodit, pokud se ale potýkáte s nadváhou, můžete si spíše ublížit. Je-li vaše hmotnost normální, ani lékaři nedají na pravidelný pohyb dopustit. Zlepšuje se flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, dochází ke zpevnění svalů a vazů a kloub je stabilnější a odolnější.

Další důležitou věcí ale je, že vazy, šlachy, chrupavky a klouby musí pohybu nejprve přivyknout. Takže opět – začínejte zvolna!

Kloubní živiny

Pokud netrpíte artrózou, měla by vám stačit běžná pestrá a vyvážená strava. Doplňky stravy pak pomohou při zmiňované artróze, ale mohou být i dobrou prevencí. V současné době se k léčbě i prevenci využívají 3 základní účinné látky, a to kolagen, glukosamin a chondroitin. Kolagen představuje základní stavební materiál kloubu a doplňků stravy s kolagenem seženete na trhu nepřeberné množství. Aby se vám ale kolagen do kloubu správně uložil, je potřeba zvýšit přísun vitaminu C. Kromě doplňků stravy s „céčkem“ zařaďte jednoduše do svého jídelníčku větší množství ovoce a zeleniny.

Dávejte (si) pozor

Běhu se určitě vyhněte po operacích nebo úrazech, pokud máte takzvaně „nestabilní klouby“ (zejména kolena) a zvýšenou pozornost by svému běhu měli věnovat též lidé s výrazně plochými nohami.

Odborníci doporučují každému, kdo sportuje, aby věnoval zvýšenou pozornost právě svému kloubnímu aparátu. Zkusili jsme vám poradit, jak na to, teď už je jen na vás, zda se našimi radami budete řídit. Ale věřte – vaše klouby si to zaslouží.

A rozhodně nečekejte, až začnete mít bolesti, prevence je důležitější než samotné léčení již vzniklých zdravotních potíží. Nehledě na to, že léčba pak znamená pěkně dlouhou dobu, kdy si nezaběháte vůbec, možná dokonce budete mít problém i někam jen dojít.

 

 

Autor: Bára Králová
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu