Bezlepková dieta přináší velká omezení do jídelníčku, i přesto se dá stravovat chutně.

Bezlepková strava je taková, kdy se do těla nesmí dostat lepek obsažený zejména v obilných zrnech, například v pšenici, ječmeni a žitě. Je nezbytná pro zvládání celiakie a jiných zdravotních potíží, které jsou spojeny s lepkem. Oblíbená je ale i u zdravých lidí, protože má vliv na kvalitu zdraví, na hubnutí a zvyšuje celkovou energii organismu. Při jakých onemocněních je bezlepková strava nezbytná?

Celiakie a lepková ataxie

Při celiakii reaguje na přítomnost lepku imunitní systém a jeho činnost poškozuje výstelku tenkého střeva. Časem dojde k tomu, že živiny z potravy vůbec nemohou být vstřebávány. Jde o autoimunitní poruchu, která se projevuje zejména bolestí břicha, nadýmáním, průjmy, zácpami, pocitem „zamlženého mozku“, vyrážkou nebo bolestí hlavy. Autoimunitní poruchou je také lepková ataxie, která působí na některé nervové tkáně a způsobuje problémy s kontrolou svalů a svalových pohybů.

Alergie na pšenici

Stejně jako jiné potravinové alergie je důsledkem toho, že imunitní systém zaměňuje lepek (nebo jinou potravinu) za viry nebo bakterie. Vytvoří protilátku proti proteinu, což vede k přetížení, dýchacím potížím a dalším příznakům.

Odstranění lepku ze stravy změní celkový příjem vlákniny, vitaminů a dalších živin. Proto je důležité věnovat pozornost nejen složkám potravy, ale též jejich nutričnímu obsahu. Vhodné je jíst ovoce a zeleninu, fazole, semena a ořechy, vejce, ryby a drůbež a mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku. Do bezlepkové stravy můžete zahrnout například amarant, pohanku, kukuřičnou mouku, bezlepkovou mouku, rýži, sóju či brambory. Alkoholické nápoje vyrobené z hroznů si také můžete dopřát.

Restaurace a další rizika

Stravovat se v restauraci nebo konzumovat jiná hotová jídla, která si neuvaříte sami, představuje určité riziko, protože přesně nevíte, z jakých surovin byla jídla připravena. Některé restaurace nabízejí bezlepkové pokrmy nebo je jejich personál ochoten vám takové jídlo speciálně uvařit. Důležité je, aby bylo nádobí dobře umyté, a to jak v restauraci, tak u vás doma, protože zabráníte případné kontaminaci lepkem.

Vhodné je také poradit se s lékařem nebo dietologem o potravinách, které vám poskytnou zdravé alternativy dostatečně bohaté na potřebné živiny. Bohužel výdaje za bezlepkovou stravu mohou být značně finančně náročnější. Dobrou zprávou je, že v některých případech není nutné tuto dietu držet celý život, některé stavy se po čase upraví a vy se můžete vrátit k běžnému jídlu!

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT