Bolí vás záda? Zánět v nich nevyléčíme, ale poradíme, jak zvládnout bolest, kterou vaše potíže přinášejí

Bolesti zad jsou velmi nepříjemné, a pokud jde o zánětlivé bolesti, je to vážná zdravotní komplikace. Vyléčit vám ho neumíme, ale máme pár rad, jak bolest zmírnit a předejít zhoršování stavu. Léky na bolest asi už užíváte, obvykle vám lékař předepíše nesteroidní protizánětlivé léky. Dobrou zprávou je, že pokud se budete držet léčby doporučené vaším lékařem, měli byste nepohodlí spojené se zánětlivým stavem zad zvládnout!

Co pomáhá?

V první řadě vám pomůže dobré držení zad a pravidelné cvičení. Nesmírně důležité jsou konzultace s lékařem a dodržování doporučené léčby. Současné moderní léky je možné zastavit progresi vašeho onemocnění. Pokud doporučení nedodržujete, může být léčba neúčinná a váš zdravotní stav se bude nadále zhoršovat. To může vést k závažným komplikacím, včetně deformace páteře a zlomenin. Kromě stanovené léčby se můžete inspirovat našimi radami, jak bolavá záda udržet pod kontrolou.

Zůstaňte fyzicky aktivní

Na rozdíl od mechanické bolesti zad, která se cvičením může zhoršovat, zánětlivá bolest zad se správným cvičením zlepšuje. Měli byste navštěvovat fyzioterapeuta a pod jeho vedením posilovat svaly kolem zad. Jen dejte pozor na cvičení s dopadem, ta mohou být pro nemocná záda skutečně riziková. Výborná jsou také protahovací cvičení, zejména hrudní prodloužení v sedě.

 

Hluboká dechová cvičení

Dechová cvičení udržují kapacitu plic a snižují nebezpečí případného rozšíření zánětu v místech, kde se žebra spojují s páteří. Dechová cvičení jsou jednoduchá, obvykle jsou postavena na hlubokém vdechování a vydechování. Pokud zánět postoupí do žeberních kloubů, může se snížit schopnost hrudníku zvedat se při nádech a při výdechu naopak klesat, což ztěžuje řádné fungování plic.

Správné zvedání těžkých předmětů

Zůstat aktivní je pro zánětlivé bolesti zad naprosto skvělé. Váš lékař nebo fyzioterapeut vám zřejmě poradí, abyste se zvedání a pohybu s objemnými a těžkými předměty úplně vyhnuli. To však není tak snadné, občas něco těžšího zvednout musíte. Od fyzioterapeuta se tedy pro jistotu naučte, jak to udělat, aby vaše záda byla co nejméně namáhaná.

Bezpečná jízda

Samotné řízení váš stav nezhorší. Problém může nastat při nehodě, kdy i malý náraz přináší riziko vážného zranění či zlomeniny. Při řízení buďte maximálně opatrní také při náhlých pohybech krku či páteře. Vyhněte se i jízdě na delší vzdálenosti, dlouhodobé sezení v autě může zhoršit bolesti a celkovou ztuhlost páteře. Když se potřebujete například napít, vyjeďte z vozovky a nejprve vozidlo zastavte.

Správná matrace

Vhodná matrace pomůže udržet si správnou polohu zad i při odpočinku. Doporučují se spíše matrace tvrdší. Také se snažte spát každou noc v trochu jiné pozici, vždy je dobré ležet alespoň 30 minut na břiše. A dostatek spánku váš stav určitě zlepší.

A na závěr dobrá rada. Svůj domov uzpůsobte tak, abyste minimalizovali riziko pádů. Znamená to odstranit přebytečné předměty, koberečky na kluzké podlaze či přizpůsobení koupelny.

Autor: Katka Procházková
ZAVŘÍT