Chia semínka aneb proč byste je měli zařadit do svého jídelníčku?

Už jste o nich možná slyšeli. Chia semínka jsou malá semínka, která patří mezi takzvané superpotraviny. Jedná se o potraviny, které jsou natolik nadupané minerálními látkami a vitamíny, že si tento název právem vysloužili. A ačkoliv se jedná o původně marketingový název, slovo superpotraviny už se neobjevuje pouze v médiích, ale proniklo i do běžného slovníku lidí.

Všechno, co jste o chia semínkách chtěli vědět

Velkého boomu se chia semínka dočkala počátkem 21. století. Stále více lidí klade důraz na zdravou a vyváženou stravu. Tak se chia semínka dočkala zvýšené pozornosti a začala pronikat i do mnoha zdravých receptů. V současné době není výjimkou, že na chia semínka narazíte například v cukrárně v pudinku.

Kde se chia semínka vzala

Jedná se o semínka šalvěje hispánské, která roste ve Střední Americe. Svůj název získala podle toho, že dodávají sílu (chia=síla). Jejich účinky využívali již Aztékové a Mayové. V oblasti Střední Ameriky stále žijí kmeny, které si z chia semínek připravují povzbuzující nápoj, díky němuž mají neskutečnou sílu a energii.

Čím jsou chia semínka tak výjimečná

Tato malá semínka na sebe výborně vážou vodu. Proto naše tělo dokážou bezvadně hydratovat. Obsahují antioxidanty, zdravé tuky a vlákninu. Tudíž tělu dodají spoustu zdravých látek, nasytí nás, a navíc nám také dodají energii. Obsahují mnohem více železa než špenát – a obsahem vápníku překonají i mléko.

Kolik si jich denně dopřát

Doporučená denní dávka chia semínek jsou dvě čajové lžičky. Jelikož jsou chia semínka malinká, zdá se to jako zanedbatelné množství. Ale nenechte se ošálit! Chia semínka se vyrovnají dávce silného energetického nápoje. Mají neuvěřitelně nabuzující účinky, proto je rozhodně nekonzumujte před spaním.

Jak chia semínka připravovat

Příprava chia semínek je velmi jednoduchá. Stačí je namočit do vody a počkat, než vytvoří „gelík“. Potom se dají přidat například do smoothie, ovesné kaše, pudinku, sušenek, domácích marmelád a spousty dalšího. Při používání chia semínek v kuchyni se fantazii meze nekladou!

Kde chia semínka koupit

Momentálně jsou chia semínka k sehnání i v běžných potravinách. Hledejte je v sekci se zdravou stravou. Prodávají se v baleních od 100 až do 1000 gramů.

Možné nežádoucí účinky

Žádné oficiální nežádoucí účinky chia semínek nejsou známé. Ale pozor by si měli dát lidé, kteří trpí alergií na oříšky. Dalšími, kdo by se měli před konzumací chia semínek poradit se svým lékařem, jsou těhotné ženy. A v neposlední řadě ještě jedno varování, některým jedincům může konzumace chia semínek způsobovat nadýmaní a bolesti břicha.

Znáte chia semínka a pravidelně se vyskytují ve vašem jídelníčku? Nebo jim dát šanci až po přečtení článku? Ať tak, či tak, určitě to je jedna z potravin, které se není třeba bát a čas od času ji v kuchyni využít.

Zdroje: www.bonappetit.com, www.healthline.com

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT