Chřipky, virózy a nachlazení. Otestujte si, jak vysoké je riziko, že onemocníte!

Přidat na Seznam.cz

Podzimní počasí v kombinaci se školním a pracovním stresem a onemocněními lidí kolem nás, dává tělu pěkně zabrat. Unavený organismus se infekcím neubrání. Pak stačí jediný „prskal“ v tramvaji a rýma, kašel či další problémy na sebe nenechají dlouho čekat. Virům navíc moc dobře prospívají prudké přechody z tepla uvnitř budov do chladného počasí venku. Chcete-li toto období přežít ve zdraví, měli byste vědět i něco o svých protivnících.


Viróza nebo chřipka?

Chřipkou jsme zvyklí označovat každé kýchnutí a zakašlání, ačkoli mezi chřipkou a nachlazením je velký rozdíl. Nachlazení, takzvané respirační infekce, jsou sice velmi obtěžující, ale zpravidla neškodné. Šíří se mezi lidmi hlavně ve společných prostředích (kanceláře, školy, dopravní prostředky) a to dotekem společných míst, sdíleným jídlem nebo prostě vzduchem. Únava, škrábání v krku a mírná nebo žádná teplota u nachlazení přicházejí postupně. A i proto lidé často nachlazení přechodí.

Anketa: Jaký výsledek jste dosáhli v našem testu?
Celkem hlasů: 119
Pravou chřipku ale poznáte poměrně snadno. Typickým příznakem je rychlý nástup – ještě ráno se cítíte fit a večer je vám na umření. Přidají se bolesti hlavy a končetin, dráždivý kašel a horečka. Chřipku způsobují chřipkové viry, které jsou velmi agresivní a oslabený organismus dokáží pořádně „vyřídit“. Tato nemoc není žádná banalita a nelze ji přechodit.

Jelikož jde o věc závažnou, žádné zázračné pomoci se nedočkáte. V zásadě jsou tu jen dvě možnosti. Zaprvé je nutné mírnit příznaky a posilovat imunitu. Znamená to hodně pít, jíst hodně ovoce a zeleniny a často odpočívat. Druhou možností léčby chřipky je podávání specifických léků, takzvaných antivirotik. Ta jsou ale velmi agresivní a nejsou bez rizika, a tak lékaři doporučují chřipku důkladně proležet.

Otestujte se, jak moc jste náchylní k podzimním nemocem:

Vzduch v místnosti vnímáte jako…

  1. příjemný 0 b
  2. příliš suchý 3 b

Jakým způsobem jezdíte do práce?

  1. pěšky, na kole, autem 1 b
  2. autem s kolegy 2 b
  3. MHD 3 b

V místnosti, kde trávíte většinu dne je…

  1. teplota přes 22 °C 3 b
  2. teplota pod 22 °C 0 b

Málo se vyspíte…

  1. méně než 1 x týdně 0 b
  2. asi 1 x týdně 1 b
  3. častěji 3 b

Kouříte?

  1. ano 5 b
  2. ne 0 b

Jaký je váš běžný den?

  1. nenervuji se, práci totiž zvládám v pohodě 0 b
  2. jsem pod tlakem, ale baví mě to 1 b
  3. mám mnoho úkolů, které mne stresují 3 b

Máte doma děti mladší 10 let?

  1. ano 5 b
  2. ne 0 b

Jaký prostor máte v práci?

  1. vlastní kancelář  0 b
  2. společnou místnost se třemi lidmi 1 b
  3. open space 3 b

S kolika lidmi přijdete během dne do kontaktu?

  1. méně než 10 0 b
  2. více než 10 1 b
  3. více než 20 5 b

Když sportujete tak…

  1. vás to namáhá, ale nepřepínáte se 0 b
  2. druhý den jste úplně vyřízení 2 b

Míváte studené nohy?

  1. děláte všechno pro to, aby nohy byly v teploučku 0 b
  2. jsou u vás běžnou záležitostí 2 b

Vyhodnocení rizika

1 až 10 bodů

Skvělý výsledek! O svoji imunitu a zdraví celkově pečujete, riziko nachlazení je u vás minimální.

11 až 20 bodů

Měli byste se vynasnažit posílit imunitní systém – hodně vitamínů a věnovat se pravidelně pohybu. Riziko infekce je u vás zvýšené.

Nad 20 bodů

Nebezpečí nákazy je vysoké. Podnikněte všechna opatření – vitaminy, co nejméně být mezi lidmi, a hlavně hodně pohybu na čerstvém vzduchu.

Pomoc z krabičky s kořením

Při nachlazení jsou nejúčinnější prostředky, které máme doma. Zázračná šalvěj, zázvor, česnek, pepř či chilli. Výplachy šalvějovým odvarem pomáhají při problémech v dutině ústní, česnek má zase skvělé antibakteriální a antivirové účinky. Zkusit můžete také silný vývar z masa, nebo med, zázvor a skořici.

Ideální je během podzimu a zimy vůbec neonemocnět, a proto je zapotřebí stále posilovat imunitní systém. A na tom vůbec není nic složitého, stačí jíst čerstvé ovoce a zeleninu. Pro prevenci nachlazení je nejdůležitější vitamin C. Pravidelný pohyb, nejlépe na čerstvém vzduchu, vaši imunitu podpoří také, stejně jako například ranní otužování se studenou vodou.

Jestliže onemocníte, využijte naše rady a tipy a mějte na paměti, že nejdůležitější je teplo. Pěkně bacily z těla vypotit. Teplo musí být zvenčí i zevnitř – takže postel a popíjení bylinkových čajíků.

A opravdu skvělé je, že proti „pravé“ chřipce už se můžete nechat očkovat.

 

 

Autor: Michaela R.
Přidat na Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat

Články pro Vás

Potvrzuji, že odesláním tohoto formuláře vyjadřuji svůj souhlas s Všeobecnými smluvními podmínkami a beru na vědomí tyto Zásady zpracování osobních údajů společnosti VARIETY STYLE s.r.o.