Chronická spánková deprivace může vést k vážným problémům. Řešte problém dřív, než bude pozdě

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín ZdravéRady.cz na hlavní stránku Seznam.cz
problémy se spánkem (zdroj foto: outbounders.tv)

Pokud zažíváte chronickou spánkovou deprivaci, víte, že to není žádná legrace. Je to vážný zdravotní problém a nahromaděný spánkový dluh může vést nejen k poškození zdraví, ale může mít dopad na všechny oblasti vašeho života. Řešení problému závisí na jeho příčině, ale i vy sami můžete podniknout některé kroky, abyste se s nedostatkem spánku vyrovnali a zajistili, že nepovede k vážnějším problémům. Poradíme vám, co se dá dělat.


Co to vlastně je chronická spánková deprivace?

Zjednodušeně řečeno, jde o nedostatečný spánek nebo dlouhé období nespavosti. Chronická spánková deprivace se liší případ od případu, někdy jde o velmi závažný problém. Dělí se na primární a sekundární, tedy buď je nespavost problémem sama o sobě (zahrnuje i úzkostné stavy, které člověku brání usnout), nebo je způsobena jiným, zdánlivě nesouvisejícím problémem zdravotního charakteru (bolest a podobně).

Jak poznáte, že je spánková deprivace váš problém?

Někdy, zejména v souvislosti s množstvím práce nebo s prací na směny jasně víte, že nedostatek spánku je váš problém. Někteří lidé ale ani neví, že se cítí špatně právě v důsledku nediagnostikované spánkové poruchy. Nejčastější potíže zahrnují: po probuzení se necítíte svěží, nemáte dostatek energie pro běžné úkoly, cítíte se ospalí během dne, máte kruhy pod očima, problémy se soustředěním, cítíte podráždění, zíváte, občas vás zastihne mikrospánek.

Možné příčiny

Nejčastější příčiny problémů se spánkem jsou následující:

  • životní stres (vztahový, finanční a podobně)
  • pracovní podmínky
  • spánková apnoe
  • psychická onemocnění (bipolární porucha, deprese, úzkost)
  • fatální familiární nespavost (fatální neurodegenerativní onemocnění)
  • školní povinnosti
  • kofein před spaním
  • používání LED obrazovek před spaním
  • frustrace a strach z toho, že nebudete moci usnout

Důsledky chronické spánkové deprivace

Důsledky můžete pozorovat ve všech oblastech života: nehody na pracovišti, vysoký krevní tlak, riziko infarktu a mrtvice, riziko srdečního selhání, celková únava, třes rukou, bolesti hlavy, riziko záchvatů, zvýšená chuť k jídlu a přibývání na váze v důsledku kolísání hormonů, bolest svalů a kloubů, zvýšené riziko diabetes II. typu, snížené libido a snížená plodnost.

Vážná poškození psychiky

Některé z nejvýznamnějších negativních dopadů spánkového dluhu nemusí být na první pohled patrné, ale mohou způsobit skutečně závažná poškození jako jsou: problémy se schopností jasně myslet, nepozornost, poškození paměti, falešné vzpomínky, zvýšené hladiny stresových hormonů, halucinace, spuštění mánie, příznaky psychózy, příznaky podobné ADHD, problémy se zpracováním informací.

Léčba

Léčba chronické spánkové deprivace obvykle zahrnuje léčbu základní příčiny nebo příčin, které k ní vedou. Na místě je léčba spánkové apnoe, pomoci může také kognitivně–behaviorální terapie, která se dokáže účinně vyrovnat s psychickými důvody nespavosti. Můžete ale začít už sami u sebe a svých zlozvyků.

Změňte své spánkové návyky!

Vyhýbejte se před spaním kofeinu, alkoholu a nikotinu. Pravidelně cvičte, ale ne těsně před ulehnutím! Před spaním se vyhněte těžkému jídlu. Udržujte spánkový harmonogram – choďte spát ve stejnou dobu a ve stejnou dobu vstávejte. Připravte si místnost pro spaní tak, aby byla tmavá, poměrně chladná a vyvětraná. Před usnutím vyzkoušejte relaxační techniky.

Jestliže vám uvedené rady spánek zlepší, nemusíte se obávat vážnějšího zdravotního problému.

Pokud jste už uvažovali, že svou spánkovou deprivaci budete nějak řešit, je to moc dobře. V určitém okamžiku je nezbytné sednout si sám, nebo ještě lépe se svým lékařem, a vytvořit „akční plán“ s konkrétními kroky, které vám pomohou dostat spánek pod kontrolu. A vše bude zase dobré!

Autor: Katka P.
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín ZdravéRady.cz na hlavní stránku Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat