Crohnova choroba: Upravte jídelníček i životní styl

Mezi autoimunitní choroby patří také Crohnova choroba, která vyžaduje, aby pacient zcela přehodnotil svůj životní styl. To znamená, že určitou změnou musí projít také jídelníček a všechny denní návyky, které by mohly zdravotní stav zhoršovat. V opačném případě by mohl zánět, který v těle probíhá, nabrat na intenzitě, a následně poškodit mnohé orgány.

Vsaďte na účinnou dietu

Zdravé tělo vyžaduje denní dávku vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek. V případě, že trpíte Crohnovou chorobou, byste na tuto skutečnost měli dbát ještě více. Pod pojmem dieta si proto nepředstavujte hladovění spojené s úbytkem váhy, ale úpravu jídelníčku do té formy, aby obsahoval co nejvíce prospěšných látek pro tělo a udržel ho tak bez vážnějších obtíží.

Základní pravidla při stravování

Na jídlo budete muset myslet podstatně více, než tomu bylo doposud. Rozvrhněte si porce do čtyř až šesti chodů denně. Je také důležité, abyste zůstali po celý den hydratovaní, proto pijte dostatek vody, vařte si polévky nebo pijte ovocné či zeleninové šťávy.

Myslete na to, že se vyplatí jídlo připravovat předem. Pak budete moci během dne kdykoli sáhnout do lednice a bez starostí se najíst. Využívejte zdravé formy přípravy jídla, jako je vaření na vodě nebo v páře, aby denní chody obsahovaly jen minimum tuků, které váš organismus zatěžují.

Některá jídla u pacientů vyvolávají křeče, průjmy nebo nadýmání. Konzumujte proto jídla, která jsou lehce stravitelná a nebudou ve střevech působit zbytečně dlouho.

Jaké potraviny omezit a co zařadit do jídelníčku?

Mezi potraviny, které nejčastěji spouštějí obtíže, patří ovoce se slupkou, syrová zelenina, ořechy, zrna, cukr, potraviny s laktózou a cukry, které se nemohou vstřebat, jako například sorbitol, který se nachází ve žvýkačkách. Omezte také kávu či příliš kořeněná jídla.

Naopak prospěšné je ovoce s nízkým obsahem vlákniny, jako je banán, meloun, dále zdroje bílkovin, tudíž ryby, drůbež a vejce, a nakonec bezlepkové pečivo.

Zdroj: Crohnscolitisfoundation.org

Autor: Tereza Málková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu