Greenwashing a kosmetické produkty. Nekupujte zajíce v pytli, ale skutečně přírodní produkt

Pojem greenwashing se ke spotřebitelům dostává jako úplná novinka. Jedná se o marketingové působení například kosmetických, potravinářských nebo módních značek, které záměrně matou zákazníka. Svůj produkt prezentují jako přírodní, ovšem ve skutečnosti tomu tak není. Jak si při nákupu dát pozor a nenaletět podvodníkům?

Nesuďte kosmetický produkt podle obalu

V České republice je legislativa na greenwashing zatím krátká. Žádný zákon totiž neupravuje, za jakých podmínek je možné si do názvu kosmetiky přidat označení BIO nebo přírodní. Stává se tak, že i produkty složené z chemických látek nesou takový popis v názvu. Jak ale poznat, že máte v ruce skutečně přírodní produkt?

Pomoci vám mohou certifikáty, které jsou udělovány jen těm výrobcům a výrobkům, které splní náročné podmínky složení a výroby. V České republice se jedná například o CPK. Mezi další ověřené ukazatele skutečně přírodního produktu patří označení ICEA, COSMEBIO nebo Ecocert.

Cílem CPK je především transparentnost

O udělování CPK certifikátu se stará v České republice Kontrola ekologického zemědělství známá také pod zkratkou KEZ. Při používání kosmetiky s tímto označením se tak vyhnete například GMO. Pokud jste vegani, vegetariáni nebo jen nechcete svou kůži přivádět do kontaktu s živočišnými produkty, nebude vám stačit označení CPK, jelikož tento standard za určitých podmínek povoluje použití živočišných surovin. Jestliže vám záleží také na šetrném zacházení se zvířaty, věnujte pozornost certifikátu Cruelty free, který uděluje společnost PETA.

Všudypřítomný greenwashing

Greenwashing zatím využívá mezeru v legislativě a své zákazníky láká hlavně na zelenou barvu, označení BIO, přírodní a eko. Často jsou takové výrobky zabaleny do obalu z recyklovaného papíru nebo nesou rostlinný motiv a fotografie přírody. Proto vždy věnujte raději čas nastudování obsažených látek a kontrole certifikátů.

Zdroj: KEZ.cz, ICEA.bio, COSMEBIO.org, Ecocert.com, Crueltyfree.peta.org

Autor: Tereza Málková
zavřít reklamu