Hodně zkonzumovaného jídla vede ke zdravotním problémům. Co se vlastně děje s vaším tělem, když se přejíte?

Pokud konzumujete větší porce jídla, než vaše tělo opravdu potřebuje ke svému správnému fungování, zaděláváte si na vážné zdravotní komplikace. Ale to asi víte sami. Přejídání se může dlouhodobě ovlivnit váš spánek, vaši hmotnost i vaše orgány. Zjistěte, co se s vaším tělem skutečně stane, když se přejídáte.

Proč to děláme?

„Někdy je to chuť na jídlo, jindy zvyk nebo možná stres. Mozku trvá asi 20 minut, než vyšle do žaludku signál, aby vás informoval, že už je plný. K přejídání dojde tehdy, kdy jíte i za tímto bodem plnosti.“, říká výzkumná dietoložka Erma Levy z institutu MD Anderson.

Přejídání se může vést k rychlému nárůstu hmotnosti a ta může zvýšit riziko rakoviny. Ale nejde jen o to. Přejídání ovlivňuje vaše tělo mnoha různými způsoby.

Co se děje při přejídání?

V první řadě se žaludek rozšíří přes běžnou velikost. Tím začne tlačit na jiné orgány, což způsobuje fyzické nepohodlí. Může se to projevit pocity únavy a ospalosti. Také vás tlačí oblečení. Jíst hodně znamená, že vaše orgány musí začít více pracovat. Musí vyloučit další hormony a enzymy, které jídlo rozkládají. Metabolismus se zrychlí, což může způsobit dočasný pocit horka a stavů na omdlení. Žaludek též produkuje více plynu, a tak budete nepříjemně pociťovat plynatost.

Důsledky přejídání

Aby byl žaludek schopný jídlo rozložit, produkuje kyselinu chlorovodíkovou. Když se přejíte, kyselina se může vrátit zpět do jícnu a způsobit pálení žáhy. Trávicí enzymy jsou dostupné pouze v omezeném množství, takže čím více jídla, tím delší proces trávení. Ovlivněn může být i váš spánek. Vaše cirkadiánní hodiny, které řídí spánkové cykly, jsou ovlivněny a hladiny spánkových hormonů stoupají a klesají po celý den. Tím je pak pro organismus těžší večer normálně usnout a spát v noci.

Jak se přestat přejídat?

Jezte rozumně celý den a věnujte pozornost velikosti porcí. Vyvarujte se potravin, kterými se snadno přejíte (hamburgery, hranolky a podobně) jezte hodně ovoce a zeleniny, protože obsahují hodně vlákniny a mezi jídly udržují váš žaludek naplněný. Během jídla se nerozptylujte. Nesledujte televizi, nečtěte si zprávy, zaměřte se pouze na jídlo. Tak snáze poznáte, že už jste sytí. Jezte pomalu a během kousání odložte příbor, to zpomalí proces jedení. A pijte vodu před jídlem, během jídla i po něm!

Vánoční svátky budou pro přejídání velmi rizikové. Zkuste si ale i tak udržet některé doporučené návyky, budete se cítit lépe a plni energie. A to za to stojí, ne?

Autor: Katka Procházková
ZAVŘÍT