Hormon štěstí: Jak si zvýšit hladinu endorfinu hned po ránu?

Endorfiny jsou drobné neurochemikálie, které hrají ve vašem těle důležitou roli. Vaše tělo uvolňuje endorfiny přirozeně v reakci na bolest nebo stres, ale také při jiných činnostech, jako je jídlo, cvičení nebo sex. Tyto přírodní léky proti bolesti jsou produkovány vaší hypofýzou (a dalšími částmi vašeho těla) a působí na opiátové receptory v mozku. Jak zvýšit hladinu endorfinů hned po ránu?

Cvičení

K dosažení podpory endorfinů není třeba každé ráno běžet maraton – vystačíte si s jakoukoli formou cvičení. Mezi příklady patří:

  • chůze,
  • vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT),
  • běhání,
  • cyklistika,
  • turistika.

Pokud je to možné, cvičte v přírodě. Tímto způsobem se může zvýšit i vaše hladina vitaminu D. V závislosti na tom, kde žijete, může být totiž obtížné získat dostatek vitaminu D ze slunce.

Smích

Smích je opravdu forma léku. Když se ráno chystáte do práce, podívejte se před odchodem na vtipné video z YouTube, přečtěte si vtip nebo si pusťte svou oblíbenou komediální show. Účinky mohou být ještě větší, pokud se můžete smát po boku milovaného člověka nebo přítele.

Meditace

Zavedení ranní meditační rutiny je skvělý způsob, jak spustit uvolňování endorfinů. Meditace vám může pomoci uvolnit se a zlepšit náladu. Na první pohled se může zdát obtížná, ale nemusí to tak vždy být. Cílem meditace je naučit vaši mysl soustředit se a ovládat nebo přesměrovat vaše myšlenky.

Chcete-li začít, vyzkoušejte následující:

  1. Najděte si klidné a pohodlné místo k sezení – uvnitř, nebo venku.
  2. Zavřete oči a zaměřte se na dech.
  3. Když myšlenky vstoupí do vaší mysli, nechte je působit. Nesnažte se je odsuzovat nebo je vytlačovat. Stačí je prostě přijmout a nechat projít myslí.
  4. Nejprve to udělejte po dobu 5 minut, poté se postupem času dopracujte k delším sezením.

Pamatujte, že cílem této praxe není vyhnout se myšlenkám, ale získat kontrolu nad všemi, které vstupují do vaší mysli.

Dejte si své oblíbené jídlo

Není překvapením, že konzumace něčeho lahodného může vyvolat uvolňování endorfinů. Chcete-li své ráno ještě zpříjemnit, udělejte si čas na to, abyste si připravili své oblíbené jídlo či vyzkoušejte nové recepty. Zejména kořeněná jídla mohou podporovat endorfiny, stejně jako hořká čokoláda. Pokud máte rádi kořeněná jídla, zvažte třeba přidání trochu pálivé omáčky do omelety. I když čokoláda ve skutečnosti není součástí výživné snídaně, můžete si do misky s ovesnými vločkami nebo jogurtem přisypat pár kousků nebo hoblin hořké čokolády.

Mazlete se

Nepodceňujte důležitost fyzického dotyku. Objetí a mazlení mohou uvolňovat nejrůznější šťastné hormony, zejména oxytocin. Ten je podobný endorfinům, protože může také zlepšit vaši náladu. Pokud máte čas, začněte svá rána mazlením se svým partnerem nebo dětmi v posteli, objímáním se nebo přitulením se k domácímu mazlíčkovi.

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT