I superkrátký běh dokáže snížit riziko smrti o 30 %. A to už je téměř třetina! Tak neváhejte a začněte se hýbat!

Všichni víme, že pohyb je zdravý a že právě běh můžeme praktikovat téměř kdykoli a kdekoli. Studie a průzkumy Světové zdravotnické organizace či Úřadu pro prevenci nemocí a podporu zdraví dokázaly, že běh je spojen s až 30% nižším rizikem onemocnění kardiovaskulárního systému a následnému úmrtí. Kromě toho nás běh chrání i před celou řadou dalších vážných zdravotních potíží.

Nejenom běh, ale i chůze

V současné době se doporučuje buď 150 minut středně intenzivního cvičení, jakým je například chůze, domácí práce, zahradničení a podobně, nebo 75 minut energického aerobního cvičení, kterým může být plavání, jízda na kole nebo právě běh. Nejnovější výzkum publikovaný v British Journal of Sports Medicine zjistil, že jakékoli množství běhu významně snižuje pravděpodobnost úmrtí. Běh snižuje mnoho faktorů, které vedou k srdečním onemocněním či cukrovce.

Jak už jsme zmínili, běh byl spojen s nižším rizikem úmrtí až o 30 %. Působivá jsou ale i další čísla – snížení rizika úmrtí na rakovinu je až 23 %.

Důkazy z vědeckých studií

Longitudinální studie Aerobics Center, tedy studie probíhající sledováním subjektů v delším časovém úseku, sledovala více než 55.000 dospělých v průběhu 15 let, aby se zjistil skutečný vztah mezi během a délkou života. Znovu se potvrdil již zmíněný údaj, že běžci v této studii zažili o 30 % nižší riziko úmrtí ze všech možných příčin a 45 % nižší riziko úmrtí v důsledku srdečních onemocnění ve srovnání s lidmi, kteří se běhu nevěnovali. Výzkum ukázal i to, že běžci žili v průměru o 3 roky déle.

Zdraví a dlouhověkost

Je výborné, že běh opravdu funguje už v malém dávkování. Výhodu pro váš zdravotní představuje běhání už od 50 minut týdně! Uvedené studie navíc nenašly žádné důkazy pro to, že přínosy běhu se významně zvyšují nebo snižují s vyššími dávkami běhu. To v praxi znamená, že i lidé, kteří na cvičení, posilování a fitness centra čas opravdu nemají, mohou využít pro své zdraví, byť i jen pár minut běhání za den.

Sedavé návyky jsou opakem cvičení. Chcete-li zůstat zdraví (a živí), opusťte je a začněte se hýbat. Běh je navíc skvělý v tom, že běžet můžete i na místě. Tedy kdykoli doma nebo při pauze během pracovního dne. Tělo se po dlouhém sezení potřebuje rozpohybovat a pořádně okysličit a na to je běh ideálním řešením.

Sečteno a podtrženo, skvělou zprávou je, že i pokud nemáte na cvičení a běhání dostatek času, stačí malý „záchvatovitý“ pohyb (třeba při dobíhání autobusu či tramvaje), abyste dosáhli pozitivních zdravotních výsledků!

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT