I superkrátký běh dokáže snížit riziko smrti o 30 %. A to už je téměř třetina! Tak neváhejte a začněte se hýbat!

Přidat na Seznam.cz

Všichni víme, že pohyb je zdravý a že právě běh můžeme praktikovat téměř kdykoli a kdekoli. Studie a průzkumy Světové zdravotnické organizace či Úřadu pro prevenci nemocí a podporu zdraví dokázaly, že běh je spojen s až 30% nižším rizikem onemocnění kardiovaskulárního systému a následnému úmrtí. Kromě toho nás běh chrání i před celou řadou dalších vážných zdravotních potíží.


Nejenom běh, ale i chůze

V současné době se doporučuje buď 150 minut středně intenzivního cvičení, jakým je například chůze, domácí práce, zahradničení a podobně, nebo 75 minut energického aerobního cvičení, kterým může být plavání, jízda na kole nebo právě běh. Nejnovější výzkum publikovaný v British Journal of Sports Medicine zjistil, že jakékoli množství běhu významně snižuje pravděpodobnost úmrtí. Běh snižuje mnoho faktorů, které vedou k srdečním onemocněním či cukrovce.

Jak už jsme zmínili, běh byl spojen s nižším rizikem úmrtí až o 30 %. Působivá jsou ale i další čísla – snížení rizika úmrtí na rakovinu je až 23 %.

Důkazy z vědeckých studií

Longitudinální studie Aerobics Center, tedy studie probíhající sledováním subjektů v delším časovém úseku, sledovala více než 55.000 dospělých v průběhu 15 let, aby se zjistil skutečný vztah mezi během a délkou života. Znovu se potvrdil již zmíněný údaj, že běžci v této studii zažili o 30 % nižší riziko úmrtí ze všech možných příčin a 45 % nižší riziko úmrtí v důsledku srdečních onemocnění ve srovnání s lidmi, kteří se běhu nevěnovali. Výzkum ukázal i to, že běžci žili v průměru o 3 roky déle.

Zdraví a dlouhověkost

Je výborné, že běh opravdu funguje už v malém dávkování. Výhodu pro váš zdravotní představuje běhání už od 50 minut týdně! Uvedené studie navíc nenašly žádné důkazy pro to, že přínosy běhu se významně zvyšují nebo snižují s vyššími dávkami běhu. To v praxi znamená, že i lidé, kteří na cvičení, posilování a fitness centra čas opravdu nemají, mohou využít pro své zdraví, byť i jen pár minut běhání za den.

Sedavé návyky jsou opakem cvičení. Chcete-li zůstat zdraví (a živí), opusťte je a začněte se hýbat. Běh je navíc skvělý v tom, že běžet můžete i na místě. Tedy kdykoli doma nebo při pauze během pracovního dne. Tělo se po dlouhém sezení potřebuje rozpohybovat a pořádně okysličit a na to je běh ideálním řešením.

Sečteno a podtrženo, skvělou zprávou je, že i pokud nemáte na cvičení a běhání dostatek času, stačí malý „záchvatovitý“ pohyb (třeba při dobíhání autobusu či tramvaje), abyste dosáhli pozitivních zdravotních výsledků!

Autor: Michaela R.
Přidat na Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat

Články pro Vás

Potvrzuji, že odesláním tohoto formuláře vyjadřuji svůj souhlas s Všeobecnými smluvními podmínkami a beru na vědomí tyto Zásady zpracování osobních údajů společnosti VARIETY STYLE s.r.o.