Jak posílit paměť a jaké nové triky vyzkoušet? Podívejte se na nejnovější metody, jak paměť trénovat

Existuje několik různých strategií, které vám pomohou zapamatovat si jména lidí, se kterými se setkáváte a další důležité věci. Ukazuje se, že věda neustále hledá nová spojení mezi jednoduchými věcmi, které můžete dělat každý den, a zlepšením obecné paměti. Paměť je složitý proces a skládá se z několika různých mozkových činností. A jak svou paměť můžete upevnit a posílit?

Upevnění paměti

To, co většinu lidí napadne, když se mluví o paměti (nebo o její ztrátě) je opětovné vybavování si vzpomínek. Vyvolat vzpomínku na něco je mnohem snazší, pokud byla v průběhu času posílena (upevněna). To znamená, že jste několikrát prošli stejný vzorec mozkové činnosti. Ztráta paměti je způsobena vyhasínáním vytvořených spojení v mozku a je normální součástí stárnutí, ale to rozhodně neznamená, že nemůžete podniknout kroky, abyste tento proces trochu zpomalili.

Meditujte

V pracovní paměti se dočasně uchovávají nové informace. Když se naučíte něčí jméno nebo uslyšíte adresu místa, kam máte jít, uchováte tyto podrobnosti v pracovní paměti. Pokud už nejsou užitečné, zapomenete je. Meditace pomáhá soustředit se a zlepšuje pracovní paměť už po 2 týdnech. Během ní přestává mozek zpracovávat informace tak aktivně, čímž se v mozkových oblastech, které jsou za paměť zodpovědné, tvoří prostor pro silnější „vtisknutí“ pozdějších informací.

Jezte borůvky

Studie z University of Reading a Peninsula Medical School zjistila, že doplnění normální stravy o borůvky po dobu 12 týdnů zlepšilo výkony v úkolech spojených s prostorovou pracovní pamětí a snížilo ztráty paměti. Zejména borůvky jsou známy tím, že mají vysoký obsah flavonoidů, které posilují stávající spojení v mozku. To vysvětluje, proč jsou prospěšné pro dlouhodobou paměť.

Použijte žvýkačku

Další snadnou metodou, která zlepšuje paměť, je žvýkání žvýkačky, zatímco se učíte nové věci. Důvodem, proč žvýkačka ovlivňuje vzpomínky a paměť, je to, že žvýkání zvyšuje aktivitu v hippocampu, zásadně důležité oblasti v mozku právě pro paměť. Během žvýkání také přijímáte větší množství kyslíku než běžně, což pomáhá se soustředěním se a zaměřením pozornosti.

Hodně spěte

Spánek je jedním z nejdůležitějších prvků dobré paměti. Je to tak proto, že právě během spánku dochází k většině procesu konsolidace paměti. Když spíte, v mozku se upevňují naučené nové informace, respektive nová spojení zodpovědná za paměť. Dokonce i krátké zdřímnutí může paměť vylepšit!

Určitě některou z popsaných metod vyzkoušejte a najděte si tu, která vám nejvíce vyhovuje, a hlavně nejlépe funguje!

Autor: Karel Mareš
ZAVŘÍT