Je bezpečné spát v těhotenství na břiše?

Kvalitní spánek je pro naše zdraví velmi důležitý. V době těhotenství se mnoho žen cítí unavenější a potřebují více spánku než obvykle. S přibývajícími týdny je ale často stále obtížnější najít tu správnou polohu. Navíc, pokud spíte rády na břiše, jistě si kladete otázku, zda je tato poloha pro miminko bezpečná.

Těhotenství a spánek na břiše

Ačkoli v těhotenství existuje mnoho různých doporučení ohledně toho, co je a co není vhodné, ležet či spát na břiše zakázáno není. Výzkumy ukazují, že poloha při spánku nemá po prvních dvacet osm týdnů těhotenství na plod žádné negativní účinky. Ve třetím trimestru může být ležení na břiše obtížnější a méně příjemné. Jak břicho roste, zvedá trup, čímž se mění přirozené zakřivení páteře.

Nejvhodnější poloha na spaní

Odborníci tak v závěru těhotenství nejvíce doporučují polohu na levém boku nebo „balancování“ na půli cesty mezi bokem a zády, tak zvaná laterální dekubitální poloha. Ležení na levém boku nebo v laterální dekubitální poloze chrání před tlakem na důležité cévy, který by mohl omezit průtok krve a živin k dítěti. Naopak se v závěru těhotenství nedoporučuje spát na zádech nebo na pravém boku. Důvodem je právě riziko tlaku na určité cévy, především aortu a dolní dutou žílu.

Těhotenské polštáře

V posledních letech mnoho těhotných žen s oblibou využívá těhotenské polštáře, které jim spánek usnadňují a zároveň jim pomáhají zaujmout správnou pozici. Tyto polštáře lze nalézt v mnoha různých tvarech a velikostech, aby se přizpůsobily každé poloze při spánku a pomohly předcházet případným bolestem některých částí těla. Těhotenské polštáře se obecně dělí do dvou hlavních kategorií, velké tělové a menší podpůrné polštáře.

Tělové polštáře, nejrozšířenějšími jsou ty ve tvaru písmene C, J a U, jsou navrženy tak, aby poskytovaly oporu hlavě, krku, břichu, zádům i kolenům. Jsou poměrně objemné, ale velmi usnadňují právě spaní na boku. Naproti tomu menší podpěrné polštáře jsou určeny ke strategickému podepření specifických částí těla, například břicha či zad.

Zdroj: verywellfamily.com, sleepfoundation.org, journals.lww.com

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu