Kinetóza aneb co dělat, když je vám špatně v autě, autobuse, na lodi či v letadle

Také jste patřili k těm, kteří veškeré cesty na školy v přírodě, tábory i rodinné dovolené vždy strávili na předních sedačkách autobusu s igelitovým pytlíkem v ruce, i když vám maminka před cestou dala kinedryl? Pokud ano, tak jste patřili, nebo možná ještě patříte k těm, které trápí kinetóza neboli nemoc z pohybu.

Nemoc z pohybu

K typickým příznakům patří především nevolnost, závratě, pocení a zvracení. Může ji vyvolat jakýkoli typ cestování, ale také nejrůznější simulátory. Kinetóza je typická především pro děti, v dospělosti u většiny lidí mizí nebo se projevuje v mírnější podobě. Kromě nejrůznějších léků, které jsou k potlačení kinetózy k dostání, existují i další způsoby, jak si ulevit.

Staňte se řidičem

Pokud jste spolujezdec a máte řidičský průkaz, zvažte, zda se neujmete řízení auta. Kinetóza totiž souvisí s tím, že pohyb, který vidí naše oči, se liší od pohybu, který vnímá naše vnitřní ucho. Pokud auto řídíte vy, mohou se tyto smysly lépe propojit.

Seďte po směru jízdy a vpředu

V autobuse, vlaku či na lodi vždy seďte po směru jízdy, nikoli proti směru. Opět to může pomoci lepšímu propojení mezi vaším zrakovým vnímáním a vestibulárním systémem ve vnitřním uchu. Někteří lidé uvádějí, že především v autě sezení na předním sedadle zmírňuje příznaky, neboť lépe vidíte dopředu přes čelní sklo.

Sledujte horizont a najděte si optimální polohu

Další taktikou, která pomáhá, je soustředění se na nehybný objekt v dálce. Opět může být nutné změnit polohu ve vozidle, ve kterém cestujete. Některým lidem je lépe, když si sklopí sedačku, jiným když si opřou hlavu o opěrku, která zmíní nechtěné pohyby.

Dopřejte si čerstvý vzduch

Účinným pomocníkem je v případě nastupující nevolnosti také dostatek čerstvého vzduchu. Pokud je to možné, zastavte a jděte se na chvilku projít, případně si alespoň otevřete okýnko nebo na sebe pusťte ventilátor.

Mějte při sobě svačinu

Lehké občerstvení může nevolnost zmírnit. Naopak těžká, mastná nebo kyselá jídla mohou kinetózu zhoršit. Pocity nevolnosti mohou pomoci zmírnit také cucavé bonbóny, doporučované jsou například ty s obsahem zázvoru. Důležitý je také dostatek tekutin, zejména vody.

Rozptylujte se hudbou nebo konverzací

Zapněte si rádio, nebo co nejvíce mluvte s ostatními pasažéry, abyste nemysleli na to, jak se cítíte. Vědci zjistili, že poslech hudby může pomoci při nevolnosti a dalších fyziologických příznacích spojených s nemocí z pohybu.

Odložte mobil, tablet, časopis či knížku

Trpíte-li kinetózou, vyhněte se při cestování čtení a sledování displejů obecně. Soustředění se nablízko totiž v naprosté většině případů vede ke zhoršení příznaků. Kromě hudby můžete poslouchat audioknihu nebo si zkuste na chvilku zdřímnout.

Zdroj: mayoclinic.org, vestibular.org, nc.cdc.gov, mountsinai.org

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu