Máte potíže s usínáním? Zaměřte se na potraviny i svou mysl

Nedostatečný spánek je spojen s řadou zdravotních problémů, od deprese až po kardiovaskulární onemocnění. Ujistěte se, že svému tělu dopřáváte skutečně dlouhý a kvalitní spánek. Abyste co nejrychleji usnuli, máme pro vás několik rad od odborníků.

Pozor na odpolední nápoje

Je jasné, že pití kávy, čaje nebo jiného nápoje obsahující kofein před spaním je hloupost. Jenomže na kvalitě spánku závisí také odpolední nápoje. Kofein se doporučuje pouze do druhé hodiny odpolední. Takže pokud jste zvyklí na svůj ledový čaj „o páté“, vyměňte ho za čistou vodu ochucenou pouze kousky ovoce.

Zaměřte se na vhodné jídlo před spaním

Je důležité vyhnout se velkým a těžkým porcím jídla před spaním, protože plný žaludek spánek narušuje. Ovšem pokud na sobě pociťujete známky hladu, je dobré se najíst – i prázdný žaludek nás může v noci budit. Nejlepší večeří mohou být například lehké celozrnné těstoviny s čerstvou zeleninou, kousky kuřecích prsou, rajčatovou omáčkou a sypaným parmezánem. Toto jídlo obsahuje kombinaci proteinu a tryptofanu, což je aminokyselina, která se v těle přeměňuje na serotonin podporující spánek.

Víno před spaním

 I když vám večerní sklenka vína pomůže k relaxaci a rychlejšímu usínání, druhá polovina spánkového cyklu bude neklidná. Alkohol snižuje hluboký spánek a zvyšuje vzrušení. Pokud máte rádi sklenku vína ve večerních hodinách, dejte si ji u večeře – kolem šesté hodiny večerní. Je taky důležité, kolik vína vypijete, aby se stihlo z těla ztratit.

Horká koupel

Máte ve zvyku se naložit těsně před spaním do horké vany? Jenže poté jen tak brzy neusnete. Všechno, co zvyšuje teplotu těla před spaním se nedoporučuje, protože tělo si potřebuje na určitou teplotu zchladit.

Zklidněte své myšlenky

Víte, že usínání hodně napomáhají různá relaxační cvičení? Například jóga nebo meditace. Rozhodně je nepodceňujte a vyzkoušejte.

Připravte si ložnici

Posledním krokem k rychlému a vydatnému spánku je příprava ložnice. Snažte se omezit světlo a udržujte se v pološeru – tělo díky tomu dostane informaci, že je čas odpočinku. A samozřejmě – své mobilní telefony nechte nejlépe v jiné místnosti, kde vás nebudou svádět myšlenky na brouzdání v nočních hodinách po internetu.

Máte své osobní rituály před spaním nebo děláte všechno opačně?

Autor: Bára Králová
ZAVŘÍT