Na kůži dívky se po nasazení nového léku objevily puchýře, které vedly k nutné hospitalizaci

Je obecně známo, že některé léky mohou mít vedlejší účinky, jako je podrážděnost nebo zácpa. Ovšem jsou léky, jejichž účinky mohou člověka ohrozit na životě. S těmi si prožila svou vlastní zkušenost 14letá dívka z Los Angeles, kdy se jí po nasazení nového léku na kůži objevily bolestivé puchýře.

Ashley byla náladovou puberťačkou, což se však nelíbilo jejímu školnímu poradci

Mladičké Ahley Silvermanové psychiatr předepsal lék zvaný Lamictal nebo taky Lamotrigin, aby své výkyvy nálad dostala pod kontrolu. Podle názoru Ashley jsou tyto změny nálad naprosto běžné a jsou součástí života mladých teenagerů. Jenže to si nemyslel její školní poradce, který ji doporučil speciální vyšetření u psychiatra.

Lamictal se obvykle používá k léčbě záchvatů, epilepsie a bipolární poruchy, ale Ashley žádnou z těchto nemocí netrpěla. Navíc Lamictal obsahuje nejpřísnější varování, které vydal Úřad pro kontrolu potravin a léčiv USA, a to z důvodu, že vedlejší účinky mohou být fatální.

Propukla u ní kožní reakce zvaná Stevensův-Johnsonův syndrom

V případě této mladé slečny byl vedlejším účinkem Stevensův-Johnsonův syndrom, což je vzácná kožní reakce, která má za následek bolestivé puchýře a uvolňující se kůži. Po dvou týdnech užívání tohoto předepsaného léku se jí na tváři objevila červená vyrážka. Krátce na to začala pociťovat bolesti hlavy, a dokonce i horečka dosáhla 40 stupňů. Tehdy si všichni mysleli, že má chřipku.

Nepřehlédněte: Rodiče přišli o své dvě děti několik měsíců po sobě kvůli leukémii.

,,Zpočátku to byly jen červené skvrny na tváři, pak se rozšířily na krk, hruď a posléze se z nich staly puchýře. Celé tělo mě pálilo, nemohla jsem se dýchat, neviděla jsem, myslela jsem si, že jet o můj konec,“ vzpomíná Ashley. Ani lékaři zpočátku její symptomy nedokázali rozpoznat, jakmile byla převezena do dětské nemocnice, zjistili, že na vině je Stevensův-Johnsonův syndrom.

Sama dýchat nemohla, nikdo nevěděl, zda přežije

Ashley bojovala o život, nemohla sama dýchat ani jíst. Trvalo dva týdny, než se její stav začal zlepšovat. Psychiatr, jenž Ashley předepsal léky způsobující tuto nečekanou reakci, nakonec převzal odpovědnost za to, co se stalo.

Mladá dívka se z vedlejších účinků naštěstí zcela dostala. Její otec naléhá na rodiče, aby se vzdělávali o jakýchkoliv lécích, které předepisují lékaři jejich dětem, i když jsou podle lékařů zdravotně nezávadné.

Autor: Michaela Richterová
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu