Pomalý metabolismus – co jej může zpomalovat?

Metabolismus je slovo, které je velmi často skloňováno, ale víte vůbec, co se pod tím slovem všechno skrývá? O co jde? Jak probíhá a jaké příznaky má pomalý metabolismus? Pod tímto pojmem se schovají procesy v těle, během kterých dochází k látkové přeměně všech živin, tuků, bílkovin, cukrů, vitamínů a minerálů. Tyto živiny se postupně mění na energii a ta se využívá k jejich spálení. Rychlý metabolismus může být výhra, umí většinu energie spálit, ten pomalý je problémem. Ukládá tyto látky v těle a to vám neprospívá. Jak poznat pomalý metabolismus? A čím si jej můžete nevědomky zpomalovat?

Příčiny pomalého metabolismu

  • Absence pohybu – pravidelný pohyb je pro výdej energie a spalování kalorií důležitý. Začněte pravidelně sportovat, zařaďte do svého života procházky, plavání, jízdu na kole a podobně.
  • Věk – ten asi pravděpodobně neovlivníte, ale můžete se zaměřit na další příčiny.
  • Nesprávná strava – ať už jde o nepravidelnost, špatný způsob stravování, složení jídelníčku a podobně. Začněte si více všímat toho, co jíte.
  • Vyšší teplota – v létě obvykle metabolismus zpomaluje
  • Zdravotní problémy – poruchy trávicího traktu a podobně.

Jaké chyby zpomalují váš metabolismus?

Špatně cvičíte

Cvičení a pohyb je pro tělo a metabolismus důležitým bodem. Vysokointenzivní intervalový trénink je jedním z dobrých pomocníků, jak rozproudit tělo a metabolismus. Jde o cvičení, které se označuje zkratkou HIT.

Špatná svačina

V rámci zdravého jídelníčku saháte po nízkokalorických produktech? Rýžové sušenky, různé light dortíky nebo jiné potraviny se sníženými kaloriemi. To není zrovna nejlepší řešení. Namísto toho si dejte jogurt, kousek pečiva se sýrem, jogurtový nápoj nebo třeba dvě hrsti ořechů.

Nedostatek mléčných výrobků

Svaly jsou pro tělo důležité, růst svalů potřebuje dostatek kvalitních syrovátkových bílkovin a kaseinu, které právě v mléčných výrobcích najdete. Zaměřte se na mléčné výrobky, udělejte si ke snídani kakao, dejte si ke svačině jogurt, ke snídani sýr nebo se napijte mléka a podobně.

Čtěte také: Důvody, proč se vaše váha zvyšuje i přes správný jídelníček a fyzickou aktivitu.

Rychlé posilování

Nic se nesmí uspěchat, ale spousta lidí ve snaze proces zrychlit nabírá na intenzitě. Budete-li provádět jednotlivá opakovací cvičení příliš rychle, nezískáte maximum z posilování, právě naopak. Svaly to zatíží, budou potřebovat delší dobu na regeneraci, což se odrazí také na spotřebě energie a spálení kalorií.

Nulový příjem sacharidů

V hubnutí si vše regulujete sami a rozhodli jste se úplně omezit sacharidy? Není to zrovna nejlepší řešení, protože tělo potřebuje ve vyvážené formě nejen bílkoviny, tuky, ale také sacharidy. Nezkonzumujete-li dostatek sacharidů, pak se hladina glykogenu sníží a nebudete mít dost energie pro sportovní výkony. V rámci konzumace sacharidů si dopřejte celozrnné pečivo, brambory, neloupanou rýži, batáty a podobně.

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT