Příznaky syndromu přetrénování aneb na co si dát pozor? Část I.

Patříte mezi nadšence, kteří se netěší na nic jiného než na to, jak přijdou z práce domů, vezmou věci nacvičení a dají si pořádně do těla? Jenže, co když se vám najednou do fitka nebo do cvičení vůbec nechce? Jste unavení, všechno vás bolí a motivace se pomalu vytrácí? Je možné, že trpíte syndromem přetrénování. Už jste o něm slyšeli?

Syndrom přetrénování je stav, kterým trpí zejména sportovci a lidé zapálení do obyčejného cvičení, jejichž tělo se nestíhá zotavovat. Projevuje se mnoha způsoby – od únavy až po zranění některých svalů.

Jaké jsou hlavní příznaky syndromu přetrénování?

Únava

Únava je častým prvotním příznakem syndromu přetrénování. Je jasné, že každý je čas od času unavený. Ale jestliže své tělo zatěžujete častými a intenzivními tréninky, aniž by mělo čas si odpočinout, dosáhnete pouze totálního vyčerpání. A to jak fyzicky, tak i psychicky, kdy se začnou projevovat slabé deprese a úzkosti z toho, jak jste neschopní, že nedokážete to, co předešlé tréninky.

Nespavost

Ačkoliv je vaše tělo zcela vyčerpáno, logicky by se zdálo, že potřebuje odpočinek formou dlouhého spánku. Ovšem při syndromu přetrénování je postižen právě spánek, který patří mezi počáteční příznaky. Právě ten je během tohoto stavu velmi nekvalitní, člověk se budí každou chvilku nebo má problémy s usínáním. To člověku samozřejmě na odpočinku moc nedodá, protože je pak ještě více vyčerpaný.

Ztráta chuti k jídlu

Mezi další příznaky patří ztráta chuti k jídlu, kdy dochází k posunu některých hormonů jako je kortizol a ghrelin. Tento příznak často vede k bulimii nebo anorexii, se kterými si není radno zahrávat.

Snížení kondičních schopností

Jakmile vám klesnou síly při tréninku, kdy je pro vás velmi obtížné uzvednout závaží, které jindy zvednete s přehledemnebo nedokážete uběhnout běžnou trasu, tělo vám dává najevo, že se potřebuje zregenerovat. Nepřepínejte se a dejte si nějaký čas oddych.

Nepodceňujte varovné signály svého těla!

Autor: Katka Procházková
ZAVŘÍT