Provádějte meditaci smysluplně. Stačí dodržet jednoduchý postup

Sedíte v tureckém sedu, dýcháte, ale myšlenky se vás stále snaží od meditace odradit? Neexistuje jediný správný a ideální postup, ale můžete se řídit jednoduchými radami, které vám takový proces usnadní. Díky tomu budete v klidu, naberete síly a vyčistíte mysl.

Najděte si klidné místo

V prostoru, kde budete meditovat, musí být příjemně hlavně vám. Nejde o to ihned napodobovat východní mistry meditace a sedat si do nepřirozené polohy. Klidně si lehněte na postel, opřete o stěnu nebo vyberte jiné místo, které vám vyhovuje. Základem je eliminovat rušivé zvuky. Pokud z oken slyšíte ruch ulice, zavřete je, vypněte domácí spotřebiče a ponořte se do klidu.

Nezlobte se na sebe, když neudržíte pozornost

Je zcela přirozené, že se vám hlava bude toulat v čase. Přemýšlet nad tím, co jste zažili nebo bude dopředu nervózní z toho, co vás čeká. Smyslem meditace není tyto myšlenky zcela utišit, ale stát se jejich pozorovatelem. Zkuste si jen všímat, které k vám přicházejí, zdali jsou pozitivní nebo negativní a nijak je nehodnoťte. Za pár minut uvidíte, že je zajímavé jen tak sedět a zaposlouchat se do vlastní mysli.

Najděte si prvek, kterého se vaše mysl bude držet

Při toulání myšlenkami se může stát, že najednou zapomenete, že meditujete a začnete přemýšlet. Najděte si proto prvek, který vás vrátí zpět. Nejčastěji to bývá dech, ale můžete se soustředit na jakoukoli část vašeho těla a procítit jí. Důležité je si při meditování uvědomit, že se nacházíte právě teď a tady. Co bylo nebo bude, pro vás není důležité.

Meditujte, když jste odpočatí

Pokud budete vyloženě unavení a každé zavření očí ve vás budí touhu usínat, nebudete se moci na meditaci dokonale soustředit. Raději si na několik minut zavřete oči, usněte a teprve po probuzení se vrhněte na cvičení své mysli. Základem je sice zpomalit elektromagnetické vlny vašeho mozku, ale nikoli na minimum, kdy budete skoro spát. Vše byste si měli uvědomovat.

Zdroje: headspace.com

Autor: Tereza Hotovcová
ZAVŘÍT