Sacharidy: Jsou opravdu tak důležité, a co se stane, když je omezíme? Skutečně zhubneme?

Sacharidy jsou společně s tuky a bílkovinami jedním z typů makroživin, které dodávají tělu energii. Přirozeně se vyskytují v různých potravinách, včetně obilovin, luštěnin, ovoce, zeleniny a mléčných výrobků. Přesto mnoho lidí používá termín sacharidy pro označení pouze škrobnatých potravin a jednoduchých cukrů. Otázka, zda jsou sacharidy ve stravě nezbytné, a nakolik je vhodné je omezit, je stále velmi diskutovaným tématem.

Úloha sacharidů v organismu

Náš organismus štěpí sacharidy na jejich hlavní formu pro výrobu energie – glukózu. Glukóza pak prochází řadou enzymových reakcí, při kterých vznikají substráty pyruvát a laktát produkující energii v procesu zvaném glykolýza. Za normálních metabolických podmínek a dostupnosti kyslíku je pyruvát hlavním prekurzorem pro výrobu energie v mitochondriích buňky a tělo trvale produkuje malé množství laktátu prostřednictvím laktátového člunu. Když však dojde ke kyslíkovému dluhu, například při intenzivní fyzické aktivitě, stává se laktát ve formě kyseliny mléčné primárním substrátem, který tělo využívá k zásobování svalových buněk energií.

V mitochondriích vzniká dalším zpracováním pyruvátu acetylkoenzym A (acetyl-CoA), dvouuhlíkatá sloučenina, která se spojuje s oxaloacetátem pocházejícím ze sacharidů za vzniku citrátu a zahájení cyklu kyseliny trikarboxylové (TCA). Cyklus TCA, který se často označuje jako Krebsův cyklus, vytváří oxid uhličitý a adenosintrifosfát (ATP) – signální molekulu a „energii“.

Co se děje při nízkosacharidové dietě?

Pro udržení hladiny oxaloacetátu a pravidelné fungování TCA cyklu je nezbytný stálý přísun glukózy. Při omezení sacharidů ve stravě dochází k útlumu TCA cyklu a pro energetické potřeby začíná převažovat tvorba ketolátek. Tělo se pak při výrobě acetylkoenzymu spoléhá na ketogenní aminokyseliny a mastné kyseliny. Místo vstupu do TCA cyklu jsou substráty acetylkoenzymu metabolizovány za vzniku ketolátek acetoacetátu a beta-hydroxybutyrátu. Tvorba ketolátek probíhá v játrech, ale tyto molekuly následně se dostávají do krevního oběhu a putují do mozku, srdce, ledvin a svalstva, kam dodávají energii. Tato alternativní metabolická cesta výroby energie v těle motivovala mnoho nízkosacharidových diet. Dvě skupiny lidí, které sacharidy nejčastěji omezují, jsou sportovci a lidé, kteří se snaží zhubnout.

Sacharidy a sportovci

Keto adaptace, která se týká metabolické adaptace na využívání tuků jako převažujícího zdroje energie při omezení sacharidů, může trvat 5-6 dní. Studie z roku 2018 zahrnující vzpěračské sportovce prokázala, že ketogenní dieta s nízkým obsahem sacharidů snižuje množství tělesného tuku, aniž by byla ohrožena svalová hmota a výkonnost vzpěračů. Mnoho studií u vytrvalostních sportovců však odhalilo, že tento dietní přístup snižuje špičkový výkon a zhoršuje výkon při cvičení.

Sacharidy a hubnutí

Úbytek hmotnosti je často hlavní motivací pro ty, kteří drží nízkosacharidovou dietu. Nicméně i když je omezení sacharidů pro některé lidi prospěšné – ketogenní dieta podporuje hubnutí a snížení ukazatelů cukru v krvi – může zvyšovat riziko srdečních onemocnění a hladinu LDL cholesterolu, tzv. špatného cholesterolu.

Navíc omezení tuků ve stravě vede u lidí s obezitou k výraznějšímu úbytku tělesného tuku než omezení sacharidů. Rovněž se zdá, že pro dlouhodobé dodržování diety a hubnutí je důležitější celkový kalorický příjem, bez ohledu na procentuální zastoupení sacharidů, bílkovin a tuků.

Zdroj: everydayhealth.com,sciencedirect.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu