Spánek žen versus spánek mužů. V čem se liší a kdo ho potřebuje více?

Kvalitní spánek má pro náš život důležitý význam. Odborné studie ukazují, že pokud dlouhodobě špatně spíme, projeví se tento problém v mnoha oblastech našeho života. Nejen na naší náladě, výkonnosti či aktivitě, ale také na našem zdraví. S dlouhodobým nedostatkem spánku totiž souvisí vznik takových nemocí, jako jsou cukrovka, vysoký tlak, kardiovaskulární choroby či rakovina. Většinou se jako dostatečně dlouhá doba spánku, kterou náš organismus potřebuje, uvádí sedm až osm hodin. Možná vás překvapí, že ženy obecně potřebují spát o něco déle než muži. Proč?

Multitasking má své nároky

Výzkumy prováděné americkým Centrem pro výzkum spánku tuto potřebu o něco delšího spánku dávají do souvislosti s tím, že ženský mozek během dne spotřebovává více energie než ten mužský. Důvodem je fakt, že ženy jsou často schopné dělat hned několik činností najednou. To pro mozek náročnější a ten poté potřebuje na svou regeneraci během noci přibližně o dvacet minut spánku více.

Vliv na potřebu spánku má i povolání

Obecně platí, že čím více náš mozek během dne zatěžujeme, tím více času mozek následně potřebuje na svou regeneraci během hluboké fáze spánku. S tím souvisí nejen rozdíl v potřebě spánku mezi muži a ženami, ale také rozdíl související s různými zaměstnáními. Například manažeři, kteří celý den řeší organizaci práce a další problémy, tak mají mnohdy větší potřebu spánku než lidé manuálně pracující.

Čí spánek je tvrdší?

Výzkumy, které se spánkem souvisejí, také upozorňují na to, že aby byl spánek pro náš organismus skutečným přínosem, musí být kvalitní. To znamená, že se během něj člověk musí zcela uvolnit a dostat se právě až do hluboké fáze spánku. Jen tak se budete ráno cítit nejen odpočatí, ale váš mozek bude rychleji reagovat a vy si následně budete i lépe pamatovat potřebné věci. Možná trochu překvapivé je zjištění, že ženy spí i o něco tvrději než muži. Hloubka spánku se ale u žen mění v době po porodu, kdy spí lehčím spánkem, aby mohly snadněji reagovat na případné potřeby dítěte.

Zdroj: sleepfoundation.org

Autor: Martina Šťastná
ZAVŘÍT