Špenát aneb proč je v naší stravě tak důležitý?

Ze všech listových zelenin je špenát jednou z těch nejuniverzálnějších. Můžete ho rozšlehat na smoothie, vychutnat si špenátový salát, orestovat jej, či dokonce přidat do domácího pečiva. Špenát má také mnoho zdravotních přínosů. Jaké jsou ty největší?

Špenát je bohatý na živiny

Jedna větší obědová porce špenátu obsahuje jen 20 kalorií, žádný tuk, 2 gramy bílkovin a 3 gramy sacharidů. Ačkoli má špenát tak málo kalorií, je i přesto nabitý živinami. Tato porce poskytuje přes 300 % denní potřeby vitamínu K a obsahuje 45 % denní potřeby folátu. To je vitamin B, který pomáhá vytvářet červené krvinky a DNA. Také dodává 15 % denní doporučené dávky železa i hořčíku, 10 % DDD draslíku a 6 % DDD vápník, spolu s menším množstvím dalších vitamínů B.

Špenát má vysoký obsah antioxidantů

Kromě mnoha vitamínů a minerálů poskytuje špenát antioxidanty spojené s protizánětlivými prostředky a ochranou před nemocemi. Patří mezi ně kaempferol, flavonoid, který snižuje riziko rakoviny. Další antioxidant, zvaný kvercetin, byl spojen s možnými ochrannými účinky na paměť, stejně jako na srdeční choroby a cukrovku 2. typu.

Špenát chrání zdraví očí

Ukázalo se, že jeden z antioxidantů ve špenátu, nazývaný lutein, snižuje riziko věkem podmíněné makulární degenerace (AMD), což je oční onemocnění. To může rozmazat ostré centrální vidění potřebné pro činnosti, jako je čtení a řízení. AMD je hlavní příčinou ztráty zraku u lidí ve věku 50 let a starších. V současné době neexistuje léčba, která by tento stav zvrátila, takže prevence je klíčová.

Jednoduché způsoby, jak jíst více špenátu

Je doporučeno zařadit do svého jídla nějakou zelenou zeleninu každý den. Jednoduše si třeba špenát servírujte jako lůžko pod maso nebo třeba pro brambory či jiné potraviny. Používejte jej i jako přílohu. Stačí jej smíchat s olivovým olejem, balzamikovým octem, případně s dijonskou hořčicí a sušeným italským kořením.

Přimíchejte špenát do čehokoli od ovocného smoothie přes palačinky až po hummus – a přidávejte ho do polévek, do chilli či tacos – téměř do jakéhokoli jídla.

Špenát je pro naše tělo něco jako královská potravina. Tak si jej dopřejte častěji.

Zdroj: www.health.com

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT