Také bez ranní kávy nefungujete? Aneb káva a její přínosy pro naše zdraví

Patříte mezi milovníky kávy? Taky zbožňujete její vůni, chuť a ranní hrnek kávy je pro vás rituálem? Tento lahodný horký nápoj byl vždy předmětem sporu mezi těmi, jenž tvrdili, že pití kávy je pro zdraví nebezpečné a naopak. Připravili jsme pro vás seznam, který vám představí její pozitivní účinky.

Podporuje hormon štěstí

Je dokázáno, že pití kávy je spojeno s pozitivními emocemi, včetně potěšení, laskavosti, náklonnosti, spokojenosti, přátelství, klidu a pocitu štěstí.

Je bohatá na antioxidanty

Kávová zrna jsou ve skutečnosti semena, které se nachází uvnitř malého, jasně červeného nebo žlutého ovoce. Tato semena i ovoce jsou bohaté na antioxidanty. Proto káva patří mezi největší dodavatele k celkovému příjmu antioxidantů. Nicméně antioxidanty v kávě byly spojeny s ochranou zdraví. Bylo prokázáno, že kyselina chlorogenová – polyfenol obsažený v kávě snižuje zánět a může hrát klíčovou roli při ochraně před chronickými onemocněními, včetně obezity.

Čtěte také: Jak zařídit, aby vás žáha nepálila a tělo lépe trávilo?

Káva snižuje riziko diabetu 2.

Metaanalýza 308 dříve publikovaných studií z roku 2018 dospěla k závěru, že spotřeba kávy je nepřímo spojena s rizikem diabetu 2. typu. Vědci zjistili, že šance na rozvoj choroby se snížila o 6 procent za každý vypitý šálek kávy za den. Lékaři jsou přesvědčení, že velkou roli při tomto spojení hrají právě antioxidační a protizánětlivé účinky kávy, schopnost rychlejšího spalování kalorií a dopad na obsah a rozmanitost zdravých střevních mikrobů.

Chrání před některými nemocemi

Káva může také ochránit před některými druhy rakoviny, včetně rakoviny prsu, tlustého střeva, konečníku a prostaty, dále srdečních chorob a Parkinsonovy choroby. Celoživotní konzumace kávy nebo kofeinu je také spojena s prevencí kognitivního poklesu a sníženým rizikem mrtvice. Až na 24 hodin může také dojít ke zlepšení paměti po vypití kávy.

Je skvělým pomocníkem při cvičení

Kávu mají v oblibě i sportovci. Je to proto, že kofein zvyšuje sportovní výkony. Jeho účinky se odráží na lepší cirkulaci krve, zvýšení svalové síly, vytrvalosti a dochází i ke zvýšení prahu bolesti.

Nepřehlédněte: První lékař jí poradil zhubnout, druhý však objevil zákeřnou rakovinu.

Sečteno podtrženo, pití kávy si prostě užívejte. Ovšem pozor na to, abyste nepřekročili její denní množství.

Autor: Bára Králová
ZAVŘÍT