Těhotenská cukrovka. Co vás čeká, pokud ji lékař odhalí?

Znepokojení během těhotenství může přijít náhle, a to ve chvíli, kdy lékař diagnostikuje pacientce těhotenskou cukrovku. S takovým zdravotním omezením se mohou potýkat i jinak zdravé maminky, které nikdy s hladinou cukru problém neměly. Těhotenská cukrovka obvykle odezní ihned po porodu. Do té doby je ale nutné se hlídat.

Kdy se objevuje těhotenská cukrovka?

Během toho, co se vaše děťátko bude vyvíjet, podstoupíte řadu preventivních lékařských testů. Jedním z nich bude také vyšetření oGTT. Tento pro někoho nepříjemný test má za cíl zjistit, zdali trpíte těhotenskou cukrovkou, a to na základě několika opakujících se odběrů krve a vypití glukózové tekutiny.

V případě, že se u vás zdravotní komplikace objeví, navštívíte diabetologa, který s vámi probere váš zdravotní stav a doporučí stravování během těhotenství. Budete také docházet na pravidelné návštěvy, měřit si hladinu cukru doma a v některých případech dojde i na inzulin.

Časté příznaky

Možná jste si už před testem všimla, že velmi často pijete, chodíte velice často na toaletu nebo vás trápí zvýšená únava. Těhotenská cukrovka, která by nebyla řešena s lékařem může mít za následek neúměrný růst dítěte, příliš mnoho plodové vody, vysoký krevní tlak a další obtíže, které jsou nežádoucí jak během celého těhotenství, tak během porodu.

Léčba těhotenské cukrovky

Nejlépe vám pomůže úprava stravy. Tu vám doporučí také váš diabetolog. Bude třeba omezit sacharidy, a to během každého denního chodu. Více se zaměřte na konzumaci bílkovin, jako jsou čerstvé sýry a tvarohy. Dále do jídelníčku zahrňte spoustu zeleniny a pozor dávejte také na ovoce. Nevhodné jsou například banány nebo hroznové víno.

Pečivo vyměňte za celozrnnou variantu a během dne si porce rozdělte do pěti chodů, aby hladina cukru příliš nekolísala. Žádoucí je také drobná druhá večeře, která pomůže udržet hladinu cukru přes celou noc i následující ráno.

Do denního programu zařaďte také lehké sportování. Těhotenská jóga, procházky, těhotenské cvičení nebo plavání mohou pomoci snížit hladinu cukru, ale také posílit vaše celkové fyzické i psychické zdraví v době těhotenství.

Zdroj: Nhs.uk, Mayoclinic.org

Autor: Tereza Málková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu