Trpíte-li depresivními stavy nebo depresivním onemocněním, je důležité i to, co jíte. Která jídla vám mohou pomoci a která škodí?

V dnešní době stále více lidí prožívá depresivní rozlady nebo dokonce onemocní těžkou depresí, která se musí léčit psychofarmaky. Ať už je stav více či méně závažný, kromě léků a všech ostatních rad pro zmírnění příznaků deprese, pomáhají také některé potraviny a nápoje. A jiné zase škodí. Které jsou které? A jaký jídelníček zvolit?

Přejídání se nebo hladovka?

Pokud je člověk v depresi, buď vůbec nemá chuť k jídlu nebo se naopak nepříjemné stavy snaží zahnat jedením. Často ve špatném psychickém stavu instinktivně sáhnete právě po těch potravinách, který smutek ještě prohlubují. Nejoblíbenější léčbou bývá konzumace kávy a cigaret, což je jedna z vůbec nejhorších voleb. Káva i nikotin jsou sice stimulanty, ale z deprese vás zaručeně nevytáhnou!

Cukr a umělá sladidla

Existuje souvislost mezi nadměrnou konzumací cukru a stavy deprese, úzkosti či podrážděnosti. Pokud vás napadlo vyměnit „bílý jed“ za umělé sladkosti a sladké nápoje, jste bohužel také na špatné cestě. Ačkoli umělá sladidla nejsou tak moc zdraví nebezpečná, jak se dlouhou dobu tvrdilo, při psychických potížích to neplatí. Tedy alespoň podle průzkumu nutričních specialistů, jejichž závěry byly uveřejněny v periodiku Psychology Today.

Průmyslově zpracované potraviny

Trochu jsme si odvykli jíst opravdové jídlo. Supermarkety jsou nacpané průmyslově zpracovanými potravinami a jejich konzumace je pohodlnější, než když si máte sami uvařit. Ovšem ne všechny průmyslově zpracované potraviny jsou špatné! I ovesné vločky jsou průmyslově zpracované, a přesto zůstávají zdravé, stejně jako mražené ovoce či zelenina. Platí, že čím více je potravina zpracovaná, tím méně se podobá opravdovému, přirozenému jídlu.

Studie hovoří za vše

V roce 2009 byla v časopise The British Journal of Psychiatry právě v souvislosti s konzumací vysoce průmyslově zpracovaných potravin publikována studie, ve které se ukázalo, že lidé ve středním věku, jejichž převážnou část každodenní stravy tvořily hodně průmyslově zpracované potraviny, byli v mnohem větším riziku vzniku deprese během 5ti let. Lidé, kteří konzumovali jídlo, které si sami běžným způsobem připravili, maso, vejce, luštěniny a mnohé další, tolik náchylní k depresím nebyli.

Potraviny obsahující antioxidanty

Ačkoli žádná konkrétní strava nedokáže depresi zcela odstranit, některé stravovací plány nebo potraviny mohou příznaky deprese zmírnit nebo vám alespoň trochu zlepší náladu. Naše těla normálně vytvářejí molekuly nazývané volné radikály, a ty mohou vést k poškození buněk, stárnutí a dalším problémům. Jejich škodlivé účinky můžete snížit tím, že budete jíst potraviny bohaté na antioxidanty. Mezi nejúčinnější přírodní antioxidanty patří vitamin C a vitamin E.

Vitaminy a další živiny

Vitamin C vašemu tělu dodají borůvky, grapefruity, pomeranče, papriky či rajčata. Zmíněný vitamin E obsahuje například margarín, ořechy, semínka, rostlinné oleje a pšeničné klíčky. S depresí vám mohou dále pomoci beta-karoteny, které najdete například v meruňkách, melounech, mrkvi, dýních nebo sladkých bramborách. Vitamin B12 lze konzumovat ve všech libových a nízkotučných živočišných produktech, rybách a mléčných výrobcích. Nezbytný je též vitamin D a selen.

Potraviny bohaté na bílkoviny

Krůta, tuňák nebo kuře obsahují aminokyselinu zvanou tryptofan. Ta je známá svou schopností podporovat produkci serotoninu, který při depresi výrazně pomáhá. Tryptofan je také běžně dostupný v lékárnách ve formě tablet. Pokud budete jíst hodně bílkovin, podaří se vám vyčistit si mysl a zvýšit pocit energie. Dobrým zdrojem proteinů jsou fazole, hrášek, libové hovězí maso, nízkotučné sýry, ryby, mléko, drůbež, sójové výrobky či jogurty.

Omega-3 vede!

Mastné kyseliny Omega-3 lékaři používají jako účinný doplněk při léčbě depresí. Chcete-li je v přirozené formě, jezte hodně ryb, nejlépe těch mastných (makrela, losos, sardinky a tuňák), pochutnejte si na různých druzích ořechů, tmavé listové zelenině a používejte olej z řepky a sójových bobů. Jinak můžete využít rybí tuk nebo kapsle Omega-3, které zakoupíte v lékárně. Pro boj s depresí jsou opravdu zásadně důležité!

Ať už je deprese váš problém nebo jí trpí někdo z vašich blízkých, určitě využijte výše uvedených doporučení. Zdravá strava obecně výrazně pomáhá v rámci celkové léčby deprese!

Autor: Katka Procházková
ZAVŘÍT