Únava aneb co ji vyvolává a jak s ní bojovat?

Také znáte ten pocit, když už se unavení a vyčerpaní ráno vzbudíte? A po celý den se z tohoto stavu ne a ne dostat? Všichni se občas cítíme unavení.

Ale únava nebo vyčerpání, které trvají po dlouhou dobu, nejsou normální. Může to ovlivnit schopnost užívat si svůj život.

Nevysvětlitelná únava je jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé navštěvují svého praktického lékaře.

Proč jsme pořád unavení

Ještě, než navštívíte svého doktora, zkuste popřemýšlet o následujících faktorech:

  • část vašeho života, jako je práce a rodina, které mohou být obzvláště únavné,
  • jakékoli události, které mohly vyvolat stres, jako například úmrtí nebo rozpad vztahu,
  • jak vás může unavovat váš životní styl.

Praktický lékař se bude zabývat následujícími příčinami únavy:

  • psychologické příčiny,
  • fyzické příčiny,
  • životní styl.

Psychologické příčiny únavy

Psychologické příčiny únavy jsou mnohem častější než fyzické příčiny. Většina psychologických příčin vede ke špatnému spánku nebo nespavosti, které způsobují denní únavu.

Psychologické příčiny zahrnují:

  • stres,
  • emoční šok,
  • smutek,
  • nadbytečnost
  • deprese,
  • úzkost.

Fyzické příčiny únavy

Existuje několik zdravotních stavů, díky nimž se můžete cítit unaveni nebo vyčerpaní.

Tyto zahrnují:

  • anémie,
  • nedostatečná činnost štítné žlázy,
  • spánková apnoe.

Únava může být také důsledkem:

  • těhotenství – zejména v prvních 12 týdnech,
  • nadváha nebo obezita – vaše tělo musí více pracovat na každodenních činnostech,
  • podváha – špatná svalová síla vám může usnadnit únavu,
  • léčba rakoviny, jako je radioterapie a chemoterapie,
  • otrava oxidem uhelnatým – zejména pokud váš plynový kotel nebyl pravidelně opravován,
  • vedlejší účinky léků a některých bylinných přípravků.

Pokud se cítíte neustále unavení déle než 4 týdny, je dobré navštívit svého praktického lékaře, aby mohl potvrdit nebo vyloučit zdravotní stav, který by mohl způsobit vaši únavu.

Životní styl způsobuje únavu

V dnešním „nepřetržitém“ světě, kdy jste pořád online, se často snažíme příliš vtěsnat pohyb a stravu do našeho každodenního života. A abychom se pokusili zůstat nad věcí, někdy konzumujeme příliš mnoho alkoholu nebo kofeinu, nebo jíme sladké a tučné svačiny za pochodu, místo abychom si sedli ke jídlu.

Alkohol

Příliš mnoho pití narušuje kvalitu vašeho spánku. Obzvláště, když pijete těsně před spaním. Většina lidí si myslí, že jim pivo nebo víno pomáhá usnout, což je sice pravda, ale následná kvalita spánku je slabá, jelikož tělo musí pracovat a odbourávat alkohol.

Kofein

Příliš mnoho tohoto stimulantu, který se nachází v čaji, kávě, kolových a energetických nápojích, může narušit spánek a vy se poté budete cítit se po probuzení unavení.

Nepřehlédněte: Sydney (34): Příznaky jako je únava a žízeň se roky hlásily o slovo, já si to však vůbec nepřipouštěla.

Noční směny

Noční pracovníci často zjistí, že se snadněji unaví. To je pravděpodobnější, pokud se časování směn stále mění.

Denní spánek

Pokud jste unavení, můžete si během dne zdřímnout, což vám ztěžuje dobrý spánek. Stačí i 20 minut nerušeného denního „šlofíka“, který stačí pro regeneraci mysli a pro navození duševní pohody. Pozor ale! Nikdy nespěte déle než 30 minut přes den, poté by byl tento odpočinek kontraproduktivní a vy byste byli po celý den unavení, a večer byste nemohli usnout, protože jste již měli dost denního spánku.

Chronická únava je nepříjemná, ale dá se s ní bojovat!

Zdroje: nhs.uk | foto: freepik

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT