Ve které ze čtyř fází spánku bychom se ideálně měli probouzet?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak vypadají noci, když spíme? Respektive, co se s námi při spánku děje? A víte, že existuje několik fází spánku? Ve které fázi je dobré se probudit? Na všechny otázky vám odpovíme prostřednictvím článku, ve kterém jsme níže popsali i jednotlivé fáze.

Fáze 1

V první fázi svého spánku začínáte pomalu usínat. Jistě se vám občas stane, že se vám zazdá, že padáte – a v momentě sebou škubnete. Tato reakce se nazývá hypnická myoklonie a je naprosto běžnou součástí našich životů (pokud někdo žije v neustálém stresu a pije hodně kávy s kofeinem, reakce je mnohem běžnější). V této fázi se vaše tělo a mysl začnou „natahovat“, cestujete dovnitř a ven z vědomí, než vstoupíte do lehkého spánku.

Fáze 2

Druhá fáze je lehká fáze, což tvoří asi 50 % našeho spánku. Srdce a dechová frekvence se začínají zpomalovat a tělesná teplota také klesá. Mozek začne produkovat „spánková vřetena“ neboli rychlé výbuchy mozkové činnosti, které regulují spánek.

Fáze 3

V této fázi nastává hluboký spánek a dochází k obnově vašeho těla. Hluboký spánek podporuje růst svalů a tkání spolu s opravou buněk. Tato fáze je také někdy známá jako delta spánek, protože dochází k delta mozkovým vlnám. Pokud se probudíte během hlubokého spánku, pravděpodobně budete silně dezorientováni.

REM spánek

Konečnou fázi tvoří REM spánek neboli rychlé pohyby očí. Toto je fáze, ve které se vyskytuje většina snů, konsolidace vzpomínek a dochází v ní k dobíjení našich mozků. Dýchání a srdeční frekvence stoupají, mozek je aktivní a tělo se již nepohybuje (aby nedocházelo k pohybovým reakcím na sny). První REM cyklus noci trvá obvykle asi 10 minut a nastává 90 minut poté, co usnete.

Čtěte také: Potraviny, které sabotují váš spánek, aneb čemu se večer rozhodně vyhnout.

Jak noc pokračuje, každá fáze REM se prodlužuje, přičemž poslední fáze může dosahovat hodinu. Lidé mají v průměru asi čtyři až pět REM cyklů za noc. Čím je člověk starší, tím méně času v této fázi stráví.

Je důležité si také uvědomit, že fáze se nevyskytují popořadě. Před REM spánkem procházíme fází 1, 2 a 3 a poté se vracíme zpět do fáze 2. Celý tento proces trvá asi 90 minut. Také po REM spánku se opět ocitáme ve druhé fázi a celý proces zase nastává. Nejideálnější dobou, kdy by se měl člověk probudit, je po ukončení celého nočního spánku, hlavně přirozeně bez vyrušení. Proto je dobré usínat každý večer ve stejnou hodinu, abychom se naučili další den probouzet v tu samou dobu.

Autor: Bára Králová
ZAVŘÍT