Zázrak jménem kolagen. Proč je pro náš organismus tak důležitý?

Kolagen. Není den, kdy byste toto slovo, především díky reklamám na rozmanité přípravky, které ho obsahují, nezaslechli. Je důležitou součástí nejrůznějších doplňků stravy určených pro osoby, které trápí artritida a bolesti kloubů, ale stejně důležitou roli plní i v nejrůznějších pleťových krémech a sérech. Co vlastně o této zázračné látce víme?

Co je kolagen?

Kolagen je jednou z nejdůležitějších bílkovin v našem těle, představuje přibližně třicet procent všech tělesných bílkovin v našem organismu. Je jedním z hlavních stavebních kamenů pokožky, kostí, chrupavek, šlach a vazů. Nachází se také v mnoha dalších částech těla, včetně krevních cév, rohovky a zubů. Můžete si ho představit jako „lepidlo“, které drží věci pohromadě. Ve skutečnosti slovo pochází právě z řeckého slova „kólla“, což znamená lepidlo.

K čemu kolagen v těle slouží?

V našem těle existuje mnoho různých typů kolagenu. Nejdůležitější jsou pak čtyři hlavní typy kolagenu. Typ I tvoří 90 % kolagenu v našem těle a je tvořen hustě uspořádanými vlákny. Zajišťuje strukturu kůže, kostí, šlach, vláknitých chrupavek, pojivové tkáně a zubů. Typ II je tvořen volněji uloženými vlákny a nachází se v elastické chrupavce, která tlumí klouby. Typ III podporuje strukturu svalů, orgánů a tepen. Typ V je typický pro stěnu krevních cév. Bohužel s přibývajícím věkem tělo produkuje méně a méně kvalitního kolagenu. Jedním z viditelných znaků je pokožka, která se stává méně pevnou a pružnou. S věkem ale slábne také chrupavka.

Živiny, které zvyšují tvorbu kolagenu

Veškerý kolagen začíná jako prokolagen. Tělo vytváří prokolagen kombinací dvou aminokyselin – glycinu a prolinu. Tento proces využívá vitamín C. Tělu lze tak určitými živinami napomoci k tvorbě kolagenu. Vitamín C organismu můžete dodat konzumací ovoce a zeleniny, prolin se nachází ve vaječných bílcích, pšeničných klíčcích, mléčných výrobcích, zelí, chřestu či houbách. Glycin najdete především ve vepřové kůži, kuřecí kůži a želatině, ale nachází se i v různých potravinách obsahujících bílkoviny. V neposlední řadě produkci kolagenu napomáhá měď. Tu najdete například v sezamových semínkách, kakaovém prášku, kešu oříšcích a čočce.

Faktory, které snižují tvorbu kolagenu

Kromě toho, že pokles tvorby kolagenu přirozeně souvisí s přibývajícím věkem, existují i další rizikové faktory a činnosti, které jeho tvorbě nesvědčí. Jedná se například o potraviny obsahující velké množství cukru, kouření a také ultrafialové záření.

Zdroj: medicalnewstoday.com

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu