Jak trénovat mozek? Stejně jako svaly v posilovně. Zvládnete to také?

Chodíte do posilovny trénovat svaly? Běháte nebo chodíte na výlety, abyste vycvičili svou vytrvalost? Začněte trénovat taky mozek. Je to jeden z nejdůležitějších svalů v těle a pozornost si určitě zaslouží. Procvičování mozku má velké přínosy.

Když trénujete svůj mozek, vyhnete se například trapným společenským situacím, kdy si nepamatujete jména. Nebo se stanete rychlejším studentem a budete si pamatovat víc. A dokonce se vyhnete chorobám, které přicházejí se stářím! Jak na to?

Pracujte s pamětí

Činnosti paměti zahrnuje všechny kognitivní funkce, které jsou s ní spojené. Tedy přijímání informací, jejich zapamatování a přemýšlení o nich. Skvělou příležitostí pro trénink paměti je diskuze. Diskutujte s kolegy v práci, o čem byla prezentace, pobavte se s přáteli o tom, co jste viděli v muzeu nebo co zajímavého jste četli. Co se týče zapamatování si jmen, návod je následující. „Dobrý den, jmenuji se Robert.“ Neodpovídejte jen „Rád vás poznávám“. Místo toho řekněte: „Rád vás poznávám, Roberte.“

Opakovaně dělejte něco nového

Tím, že děláte znovu a znovu něco nového, vedete svůj mozek novými cestami. Postupně zvládne novou činnost snáze a rychleji. Vzpomeňte si na to, když vám byly tři roky. Určitě jste uměli správně držet nůž a vidličku. Přesto, když jste jedli, nadělali jste kolem sebe spoustu nepořádku. Potřebovali jste kultivaci nervových cest, které vám postupně pomohly jíst stejně jako dospělí. Zkrátka, při dostatečném opakování jste to zvládli!

Dělejte malé krůčky

Ale jaký má výše uvedená vzpomínka význam pro váš současný život? Řekněme, že věci často odkládáte. Čím víc přestanete odkládat, naučíte svůj mozek, aby nečekal na poslední chvíli. Když uděláte i malý krok ve směru daného úkolu, něco, co byste normálně neudělali, vytváříte nové a cenné nervové dráhy. Jestliže jste odkládali úklid svého pracovního stolu, vezměte jednu složku a vložte ji na správné místo. Je to malý začátek, a přesto se nervové cesty začnou budovat.

Vyhněte se křížovkám

Mnoho lidí si myslí, že pro rozvoj a trénink mozku je skvělé luštit křížovky. Je sice pravda, že křížovky zlepšují plynulost našeho myšlení, přesto samy o sobě nestačí. Jsou zábavné? To ano. Ostří váš mozek? Spíš ne. Pokud luštíte pro zábavu, pak samozřejmě pokračujte. Ale jestliže se tak snažíte o zlepšení mozkové zdatnosti, možná bude lepší zvolit jinou aktivitu.

Naučte se něco nového

Čím více používáte mozek novými způsoby, tím lépe a snáze se vám potom používá. Například při učení se hry na hudební nástroj se zlepšuje vaše schopnost překládat něco, co vidíte (noty), na něco, co skutečně děláte (hraní na nástroj). Učení se cizímu jazyku zase vystavuje váš mozek jinému způsobu myšlení a jinému způsobu vyjádření sebe sama. Můžete zajít i o krok dál a naučit se tančit. Naučení se tanci pomáhá seniorům vyhnout se Alzheimerově chorobě!

Pracujte se svým tělem

Věděli jste, že cvičení nepůsobí jen na vaše tělo, ale také zlepšuje kondici vašeho mozku? Dokonce i krátkodobé cvičení po dobu 20 minut denně usnadňuje zpracovávání informací a funkci paměti. Ale nejde jen o to, cvičení ve skutečnosti pomáhá vašemu mozku rychleji vytvářet nová neuronová spojení. Naučíte se rychleji, vaše úroveň bdělosti se zvýší, a to vše získáte jen pohybem těla!

Buďte se svými blízkými

Pokud chcete optimální kognitivní schopnosti, musíte mít ve svém životě smysluplné vztahy. Mluvit s ostatními a spolupracovat se svými blízkými vám pomůže myslet jasněji, a může to také zlepšit vaši náladu. Především tehdy, jste-li extrovert. Extroverti ve skutečnosti používají rozhovory s ostatními lidmi jako způsob, jak pochopit a zpracovat své vlastní myšlenky.

Jezte správně

Zajistěte, aby ve vašem jídelníčku byly zahrnuty vhodné potraviny a hořká čokoláda! Ryby, ovoce a zelenina pomáhají mozku optimálně fungovat. A tmavá čokoláda mozek skvěle posílí. Když ji budete jíst, mozek vytvoří dopamin. A dopamin pomůže učit se rychleji a lépe si pamatovat. Nemluvě o tom, že čokoláda obsahuje flavonoly a antioxidanty, které také zlepšují mozkové funkce. Takže až příště budete řešit něco obtížného, ujistěte se, že s sebou máte alespoň kousek hořké čokolády!

Nyní víte, jak co nejlépe trénovat svůj mozek. Je čas začít! Převeďte naše teoretické rady do praxe a staňte se chytřejšími než kdy předtím!

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT