Vitaminy se staly obrovským byznysem. Jak do těla dostat opravdu to nejlepší?

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín ZdravéRady.cz na hlavní stránku Seznam.cz
vitamíny (zdroj foto: health.harvard.edu)

Vitaminy hrají v našem těle významnou úlohu. Uplatňují se zejména v procesech při zpracování cukrů, tuků a bílkovin, ale jsou důležité i pro celkovou ochranu organismu. Je téměř neuvěřitelné, že je vědci objevili až ve 20. století. Od té doby se z vitaminových pilulek stal obrovský byznys. Ale máme polykat prášky nebo nám stačí běžná pestrá strava? O vitaminech koluje řada informací, které jsou zavádějící. Podívejme se tedy na některé vitaminové pravdy a mýty.


Pilulky ano či ne?

Odborníci ze Státního zdravotního ústavu se shodují na tom, že primárním zdrojem vitaminů musí zůstat kvalitní potraviny. Ty pilulka nenahradí. Jenže se rodíme s genetickou zátěží a na svět už přicházíme plni stresu a znečištění. A potraviny, které dnes jíme, jsou díky způsobu pěstování a zpracování mnoha živin zbaveny. Proto je dobré užívat doplňky stravy alespoň v době, kdy naše tělo prochází zátěží nebo bojuje s nějakou nemocí.

Stejně jako u jiných výrobků je také u vitaminů důležité, který výrobce je uvádí na trh. Ten ručí za původ surovin, kvalitu zpracování a je schopen doložit účinnost svých produktů. Proto by lékárníci měli znát jednotlivé značky a vědět, který výrobce co nabízí a v jaké kvalitě.

Vitamin C při stresu?

Zásoby tohoto vitaminu jsou v lidském těle extrémně nestabilní a nervování se je tou hlavní příčinou. Během stresu se totiž v organismu náhle zvyšuje hladina volných radikálů, které odbourává právě vitamin C. Jeho hladina se při stresu rychle vyčerpává a ani pestrá strava nemusí stačit k doplnění zdrojů. Optimální denní dávka vitaminu C by při dlouhodobém užívání měla být zhruba 1.000 mg denně.

Čím se „dobít“?

Cítíte se unavení už na začátku pracovního týdne? Zajděte si koupit koenzym Q 10. Kolem 40ti let nastává v těle zlom. Období nejvyšší výkonnosti je za námi a zvyšuje se únavnost i riziko svalových poruch, včetně srdečního selhávání. Z velké studie Q-symbio vyplynuly zajímavé informace, které prokázaly, že úmrtnost na srdeční selhání klesla o 43 %, pokud pacienti užívali 200 mg koenzymu Q 10. Doplnit tento koenzym stravou je prakticky nemožné, museli byste denně sníst ½ kila sardinek.

Má smysl užívat multivitaminy?

Užíváním multivitaminů skutečně můžete snížit počet doplňků stravy, které je potřeba tělu dodávat. Ale ve chvílích, kdy člověk potřebuje více živin, než je v multivitaminech obsaženo, poslouží jako dobrý základ, ke kterému přidáte další potřebné živiny, třeba právě vitamin C, ovšem už v menším množství. Důvodem pro užívání multivitaminů je i fakt, že spolupůsobení živin, které jsou v nich nakombinovány, zvýší celkový efekt.

Až budete vitaminy kupovat, určitě si přečtěte, jaké množství potřebného vitaminu pilulky obsahují. Nízká cena by vás měla varovat před koupí nekvalitních produktů, nejlepší je zeptat se lékárníka, zda má ten který výrobce svůj vlastní výzkum a zda může účinnost svých přípravků doložit. Skutečně profesionální lékárník by vám měl být schopen odpovědět i na takovéto otázky!

Autor: Michaela R.
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín ZdravéRady.cz na hlavní stránku Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat