Co je příčinou nevonících lidských větrů?

Nemusíte se stydět za to, že máte větry. Je to naprosto přirozený lidský jev. Lidé prdí průměrně 14krát za den a během těchto 24 hodin ze sebe vypustí i přes dva litry plynu. A věřte tomu nebo ne, 99 % tohoto plynu je bez zápachu. Ale někdy můžete zpozorovat, že ze sebe vypustíte velmi nepříjemný zápach. Co to způsobuje?

Chyby hledejte ve střevech

Během trávení produkují střevní bakterie sloučeniny obsahující síru, jako je sirovodík, který vytváří onen nepříjemný zápach. Potraviny, které jíte, mohou ovlivnit tuto populaci bakterií, které žijí v tlustém střevě, což pak ovlivňuje vaše větry. Někteří lidé mají uvnitř sebe určitý druh flóry, který způsobuje, že produkují více páchnoucího plynu.

Síra v potravinách

Potraviny s vysokým obsahem síry mohou způsobit, že vaše větry budou cítit po shnilých vejcích. Často jsou na vině potraviny typu brokolice, růžičková kapusta, květák a zelí. Mezi další potraviny bohaté na síru patří česnek, cibule, luštěniny, sýr čedar, sušené ovoce, ořechy, pivo a víno. Problematické mohou být i živočišné bílkoviny, jako jsou vejce, maso a ryby – všechny s vysokým obsahem síry.

Laktózová intolerance

Lidé trpící laktózovou intolerancí postrádají enzym potřebný k trávení laktózy. U těchto lidí prochází laktóza tenkým střevem, aniž by se vstřebávala, putuje po proudu do tlustého střeva, kde se nachází biliony bakterií. Výsledkem je páchnoucí plyn, protože mléko a některé sýry mají vysoký obsah síry.

Fazole

Fazole jsou bohatým zdrojem bílkovin, antioxidantů, vitamínů a minerálů. Obsahují oligosacharidy ze skupiny cukrů, které jsou částečně zodpovědné za nadýmání a plyn. Trávicí trakt postrádá důležitý enzym potřebný k rozkladu a trávení těchto cukrů. Proto je dobré fazole před vařením namočit do vody, aby se tyto oligosacharidy odstranily.

Zácpa

Pečivo, rýže a těstoviny neobsahují sacharidy, jež produkují plyn ve střevech. Ale tyto nízko-vláknité potraviny můžou být problémem při pohybu střev – dochází k zácpě. Stolice se zastaví v tlustém střevě a bakterie se ve velkém množství hromadí. Abyste zácpě zabránili, pijte hodně vody, pravidelně cvičte a do své stravy zařaďte potraviny s vysokým obsahem vlákniny.

Pokud pravidelně užíváte nějaké léky, i ty mohou přispět k nežádoucímu zápachu. Jestliže zápach z plynů pozorujete často, je dobré si nechat upravit jídelníček.

Autor: Bára Králová
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu