Čočka aneb superpotravina, kterou byste měli do svého jídelníčku zařadit častěji

Pro mnohé lidi čočka nepatří zrovna mezi ta oblíbená jídla. Představíme vám důvody, které vás seznámí s jejími účinky.

Působí na zdraví srdce

Konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny, jako je čočka, snižuje riziko kardiovaskulárních chorob. To je jeden z nejdůležitějších důvodů, proč zařadit čočku do svého jídelníčku. Čočka má také vysoký obsah hořčíku a folátu, což má obrovský pozitivní dopad na zdraví vašeho srdce.

Hořčík zlepšuje krevní oběh, živiny a kyslík v těle, zatímco folát snižuje hladinu homocysteinu, což je rizikový faktor pro kardiovaskulární onemocnění. Nižší hladiny hořčíku byly vždy spojeny s kardiovaskulárními chorobami, takže konzumace čočky pomůže udržet vaše srdce zdravé.

Je bohatá na bílkoviny

Ve skutečnosti ze všech ořechů a luštěnin má čočka třetí nejvyšší hladinu esenciálního proteinu. Přibližně 26 procent kalorií čočky pochází z bílkovin, což z nich dělá skvělý zdroj bílkovin pro vegany a vegetariány.

Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu

Protože čočka je plná rozpustné vlákniny, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, čímž snižuje riziko cévní mozkové příhody a kardiovaskulárních chorob tím, že udržuje čisté tepny.

Pomáhá s hubnutím

Čočku využijte i při hubnutí, i přesto, že má vysoký obsah všech základních živin, jako jsou bílkoviny, vláknina, minerály a vitamíny, ale její obsah kalorií je velmi nízký a neobsahuje žádný tuk.

Stabilizuje hladinu cukru v krvi

Čočka pomáhá i při cukrovce – rozpustná vláknina v čočce zachycuje sacharidy, zpomaluje proces trávení a vstřebávání, čímž stabilizuje hladinu cukru v krvi.

Dodává tělu energii

Čočka díky vláknině a komplexním sacharidům zvyšuje hladinu energie. Obsahuje také železo, které přenáší kyslík do všech částí těla a je důležité pro metabolismus a produkci energie.

Čočku můžete připravit na mnoho způsobů. Máte ji rádi? Na jaký způsob ji děláte vy?

Autor: Lenka Svobodová
ZAVŘÍT