Nepodceňujte syndrom vyhoření. Problém je třeba vyřešit

Objevuje se náhle, prudce a mnohdy i nečekaně. Lidé, kteří dlouhodobě čelí psychické a fyzické námaze, trpí dlouhodobým stresem a vyčerpáním, mohou dojít až do tzv. vyhoření. V takové chvíli se laikovi může zdát, že potíže odstoupily, ale někdy jde jen o začátek mnohem horšího stavu. Ten se projevuje nezájmem o všechny aktivity, osoby, minimem motivace a ztrátou dobré nálady.

Stresem to začíná

Přechodu ze stresu k syndromu vyhoření si můžete snadno všimnout díky změně několika faktorů. Zatímco ve stresu jsou pacienti aktivnější, podléhají více emocím a ztrácí energii, syndrom vyhoření je charakteristický otupenými emocemi, ztrátou motivace a zájmu, ale také zdánlivým uvolněním. Nejčastější příčinou je pracovní vytížení, špatná situace v domácnosti nebo jen životní styl, který pacientovi nevyhovuje.

Zasáhněte včas

Hlavní je znát zmíněné příznaky, abyste mohli určit, zdali se jedná o syndrom vyhoření či nikoli. S tím vám ovšem nejlépe poradí odborník, který snáze rozezná, jestli není na vině některé z psychických onemocnění. Nebojte se tedy v takové chvíli požádat o pomoc. Mnoho pacientů bojuje s pocitem, že selhalo, že není schopno vyřešit pracovní problémy nebo zvládnout pracovní náplň, ale ani to by vás od návštěvy odborníka nemělo odradit.

Nejprve oslovte s problémem své nejbližší okolí, které by vás v takové situaci mělo podpořit. Pokud nemáte nikoho, komu byste důvěřovali, zvolte rovnou pomoc od odborníka.

Jak problémy odbourat

Problém pramení především ze stresu, jak už bylo zmíněno výše. Proto se snažte rozdělit a organizovat všechny své denní povinnosti tak, abyste byli schopni je zvládnout. Najděte ve svém životě rovnováhu mezi povinnostmi a zábavou, jelikož bez pravidelného relaxu váš mozek nebude moci fungovat. Rozšiřte také své kontakty, omezte pobyt negativně naladěné společnosti a vyhledávejte oporu v přátelích nebo rodině.

Zaměřte se také na své volné dny a naučte se jen vychutnávat bez pocitu viny. Jsou tu právě od toho, aby vaše mysl našla odpočinek od úkolů a věnovala se jen přítomnému okamžiku a činnostem, které vás nabíjejí energií.

Zdroj: Helpguide.org

Autor: Tereza Hotovcová
ZAVŘÍT