Pravidelná koupel nebo sprcha? Obojí má své přínosy i negativa

Trávíte raději čas ve sprše pod proudem vody nebo relaxujete ve vaně? I když si každý oblíbil jiný způsob provádění denní hygieny, ideální je, čas od času své návyky změnit. Sprchování i koupání s sebou totiž nese jak pozitiva, tak negativa pro vaše tělo. Podívejte se, jak zvolit správnou variantu podle okolností.

Výhody relaxace ve vaně

Na otázku, zdali je lepší sprchování nebo koupání se snaží vědci odpovědět už velice dlouho. V poslední době vydali studii, která byla publikována Národním institutem zdraví v USA.

Odborníci zkoumali vybrané jedince a jejich tělesné funkce poté, co si dopřávali týden koupel a týden sprchování. Ukázalo se, že obě varianty za stejné teploty, přibližně 40 °C zvyšují průtok krve a uvolňují tělo. Při koupeli se však dokázalo lidské tělo více uvolnit, povolit svalstvo a dopřát tělu detox a regeneraci.

Při ponoření do vany odpadl stres, napětí, deprese a nepříjemné pocity. U testovaných jedinců se také projevilo, že tělo dokázalo přirozeně a samo vyfiltrovat více odpadních látek a zlepšilo tak zdraví testovaných dobrovolníků.

Přínosy sprchování

Tělo ovšem nepotřebuje jen relax odpočinek, jak tvrdí zdravotnický magazín Medical News Today. Přínosný může být tak krátký čas strávený ve sprše, kdy dojde k odstranění odumřelých kožních buněk, vyčištění pórů a nastartování regenerace pokožky.

Pokud je navíc během sprchování snížená teplota a dochází při něm k pravidelnému otužování, můžete tak posílit svou imunitu a předejít mnoha onemocněním. Důkazem jsou studie, které se inspirovaly osobností pana Wim Hofa, který se benefity otužování celoživotně zabývá a láme rekordy v pobytu na chladných místech.

Při otužování bylo dokázáno, že se snižuje hladina stresu, zvyšuje se pocit bdělosti, vůle, a v některých případech dochází i ke ztrátě přebytečných kil. Pokud je tedy pravidelně střídáno otužování, které pečuje o imunitu a relaxační koupel, jež uvolňuje, může tělo získat maximální výhody, a to jen díky správně prováděné pravidelné hygieně.

Zdroj: Ncbi.nlm.nih.gov, Medicalnewstoday.com, Wimhofmethod.com

Autor: Tereza Málková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu