Trápí vás křečové žíly? Pravidelně choďte, méně solte a dejte si nohy nahoru!

S přicházejícími letními dny přichází i doba krátkých sukní, šatů a plavek. Pro některé z nás to znamená ale ukázat okolí i naše křečové žíly. I když většina lidí je považuje především za estetický problém, není to zcela pravda. Kromě toho, že samy o sobě mohou být i bolestivé a nepříjemné, zvyšují riziko tvorby krevních sraženin a tak zvaných bércových vředů. Dá se vzniku křečových žil neboli varixů účinně předejít?

Co způsobuje křečové žíly?

Žíly jsou cévy, které přivádějí naši krev zpět k srdci. To znamená, že často pracují proti gravitaci. Žíly na nohou mají z tohoto úhlu pohledu obzvláště náročný úkol. To je také důvod, proč se v nich nacházejí speciální chlopně, které zabraňují zpětnému toku krve právě vlivem gravitace. Pokud jsou tyto chlopně slabé nebo poškozené, může krev proudit nesprávným směrem, hromadit se a způsobovat kroucení nebo rozšiřování žil. To je prvopočátek vzniku křečových žil.

Jak vzniku křečových žil zabránit?

Křečové žíly přirozeně zhoršuje těhotenství a také hormonální změny. To je mimochodem i důvod, proč varixy trápí mnohem častěji ženy než muže. Bohužel neexistuje stoprocentní způsob, jak vzniku křečových žil zcela zabránit. Existují ale způsoby, jak zabránit zhoršování nebo rozšiřování stávajících křečových žil. Co tedy můžete pro své žíly každý den udělat?

Hýbejte se!

Vyhýbejte se dlouhodobému sezení nebo stání ve stejné poloze. Pokud máte sedavé zaměstnání, snažte se pravidelně vstát a chvilku se projít či provádějte drobná cvičení, jako je hýbání chodidly ze špičky na patu nebo protahování kotníků. Zkuste do svého dne zařadit alespoň půlhodinovou procházku nebo jízdu na kole. Chůze je nejpřínosnějším cvičením pro prevenci křečových žil. Velmi příznivě působí i jóga, zejména pozice, při kterých jsou nohy výše než srdce.

Zvedněte si nohy!

Velmi účinnou úlevou, která pomůže i od nepříjemných pocitů, které křečové žíly někdy provázejí, je zvednutí nohou nad úroveň srdce. Stačí si lehnout na záda, zvednout dolní končetiny a opřít je na patnáct minut o zeď či dveře.

Noste kompresní a volné oblečení!

Kompresní ponožky a punčochy udržují správnou funkci žilních chlopní a snižují hromadění krve, otoky a bolest. Existují v mnoha variantách a s různou silou komprese. O jejich výběru je ale vhodné poradit se odborníkem, abyste zakoupili správnou velikost. Ke vzniku křečových žil přispívá naopak nošení příliš těsného oblečení a obuvi na vysokém podpatku.

Omezte sodík a zvyšte obsah draslíku!

Potraviny bohaté na sodík často způsobují zadržování vody v těle, což může zhoršit stav křečových žil. Kromě omezení slaných potravin pomáhají snižovat zadržování vody také potraviny bohaté na draslík. Zkuste proto do svého jídelníčku zařadit více mandlí, čočky či brambor. Cévám, především jejich pružnosti, svědčí i potraviny s vysokým obsahem rutinu, jako je pohanka, rajčata, červené papriky nebo černý a zelený čaj.

Hlídejte si hmotnost!

Lidé s nadváhou mají obecně větší pravděpodobnost vzniku křečových žil. Snížení nadbytečných kilogramů může snížit tlak na chlopně, zmírnit otoky a nepříjemné pocity.

Zdroj: verywellhealth.com, healthline.com

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu