Bílkoviny aneb důležitá látka, která nesmí tělu chybět. Jaké potraviny jsou jejich zdrojem?

Protein tvoří stavební kameny orgánů, svalů, kůže a hormonů. Lidské tělo potřebuje protein k udržování a opravě tkání, je nezbytný pro děti pro jejich správný růst kostí. Strava s vysokým obsahem bílkovin může také pomoci snížit krevní tlak nebo bojovat proti cukrovce.

Vejce

Celá vejce patří mezi nejzdravější a nejvýživnější dostupné potraviny. Jsou vynikajícím zdrojem vitamínů, minerálů, zdravých tuků, antioxidantů chránících zrak a zdrojem živin v mozku, které potřebujete.

Mandle

Mandle patří mezi velmi oblíbené druhy ořechů. Obsahují velké množství základních živin, včetně vlákniny, vitamínu E, manganu a hořčíku.

Kuřecí prsa

Kuřecí prsa jsou jedny z nejoblíbenějších potravin bohatých na proteiny. Jsou velmi univerzální potravinou, kterou můžete rychle uvařit a jsou vhodná ke každé příloze. Neměly by chybět v dětském jídelníčku.

Ovesné vločky a ovesná zrna

Oves patří mezi nejzdravější zrna na trhu. Poskytují velké množství vlákniny, hořčíku, manganu, vitamínu B1 a mnoho dalších potřebných živin.

Tvaroh

Tvaroh je druh sýra s nízkým obsahem tuku a kalorií. Je bohatý na vápník, fosfor, selen, vitamín B12, vitamín B2 a další důležité živiny. Mezi další sýry bohaté na protein patří mozzarella, parmazán, švýcarský sýr a čedar.

Mléko

Kravské čerstvé mléko obsahuje téměř všechny živiny, které vaše tělo potřebuje. Je dobrým zdrojem vysoce kvalitních bílkovin a má vysoký obsah vápníku, fosforu a riboflavinu. Rostlinnou alternativou může být sójové nebo rýžové mléko.

Brokolice

Brokolice je velmi zdravá zelenina, která poskytuje vitamin C, vitamin K, vlákninu, draslík a mnoho antioxidačních látek. Poskytuje také bioaktivní živiny, které mohou pomoci chránit před rakovinou.

Tuňák

Tuňák je díky své rybí chuti velmi oblíbenou surovinou. Je vhodný jak do studených a teplých salátů, tak jako hlavní jídlo k obědu či večeři. Má nízký obsah tuku a kalorií, ale je bohatým zdrojem bílkovin a omega-3 mastných kyselin.

Potravin obsahující velký obsah bílkovin je mnoho, dále mezi ně například patří růžičková kapusta, krevety, čočka, všechny druhy ořechů a semínek.

Autor: Bára Králová
ZAVŘÍT