Fiktivní pozitivum i dýchání vám pomůže při stavu úzkosti

Úzkost nastane, když vaše mysl začne přehnaně reagovat na možné nebezpečí. Většina věcí, na které reagujeme, nevyžaduje boj nebo letovou reakci, ale naše mysl se stále chová, jako bychom ve skutečném nebezpečí byli.

Existuje několik jednoduchých technik, které můžete použít k jejímu rychlému zmírnění.

Zaměřte se na své dýchání

Jednou z nejrychlejších a nejméně používaných metod je soustředit se na své dýchání. Když jste ve stresu nebo když vás přepadne úzkost, první věcí, která se ve vašem těle změní, je vaše dýchání (z klidného a pravidelného se stane nekontrolovatelné rychlé). Nejúčinnějším způsobem, jak se s tímto stavem vypořádat, je zhluboka dýchat – dýchejte nosem po dobu pěti sekund. Po několika minutách byste se měli cítit mnohem klidněji.

Změňte svou mysl

Když se bojíme, naše myšlenky mají tendenci zaplnit mysl mnohem rychleji, než jsme schopni je zpracovat. Právě to způsobuje, že jsme zmateni. Často se však jedná pouze o výplod několika obrazů, které se objevují ve vaší mysli současně. Zpomalte je, všimněte si, co vidíte. Představujete si, že se všechno pokazí?

Zkuste tyto obrázky mysli spustit obráceně nebo změnit je na černobílé a přidat komediální soundtrack. Co by se stalo, kdybyste si tyto obrazy představovali jako karikaturu? Zjistíte, že takové jednoduché změny mohou snížit dopad napětí, které cítíte.

Zaměřte se na fiktivní pozitivum

Posun zaměření je nesmírně silný. Pokud máte konkrétní událost, která vám způsobuje úzkost – například prezentace v práci – skvělý způsob, jak bojovat proti strachu, je představit si, jak byste se cítili po jejím úspěšném dokončení s fantastickou zpětnou vazbou. Tohoto pocitu se držte – a jakmile dojde k prezentaci, všimněte si, že úzkost se zmenšuje.

Čtěte také: Poznání, že trpíte úzkostnou poruchou, může přinést úlevu. Ale to nestačí. Veronika a její život s úzkostnou poruchou.

Zapojte obě strany mozku

Věděli jste, že jedna strana mozku řeší logiku a druhá strana emoce? Pokud máte přístup k oběma současně a přitom se zaměřujete na problém, který způsobuje stres, budete s ním bojovat. Poradíme vám malý trik. Jakmile začnete pociťovat úzkost, dívejte se přímo dopředu a pak nechte oči pomalu se pohybovat zleva doprava. Tento proces opakujte a všimnete si, že intenzita úzkosti se poměrně rychle sníží.

Faktem také je, že co jedinec, to jiné vyrovnávání se s úzkostí. Máte tedy nějaké jiné vychytávky?

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT