Hormony štěstí a dobré nálady. Víte, jak jich získat co nejvíce?

Ačkoli různé reklamy slibují, že štěstí dosáhnete jen díky pořízení nového produktu, pravda je jiná. Ve skutečnosti je třeba jen několik návyků, které jsou zadarmo a s vaším tělem dokážou divy. Díky nim si totiž pomůžete s produkcí hormonů štěstí. Úsměv a dobrá nálada vám tak vydrží na dlouho.

Co jsou to „hormony štěstí“?

Jedná se o dopamin, oxytocin, serotonin a endorfiny. Při správné hladině těchto látek je tělo klidné, dobře spí, lépe se učí, má chuť k jídlu a celkově větší chuť do života. Jakmile však dojde k poklesu, lidé se probouzejí bez nálady, unavení, nemají chuť na kontakt s ostatními lidmi a nejvíce času tráví v osamění.

Jak zvýšit hladinu hormonů štěstí?

Dobrou náladu si můžete vykouzlit kdykoli během dne, a to zadarmo. Jak totiž uvádějí výzkumy, stačí jen trávit alespoň část z každého dne venku na slunci. Sluneční paprsky totiž pomáhají tělu vytvářet serotonin a endorfiny. Stačí proto jen několik minut denně na čerstvém vzduchu, bude se vám lépe spát a získáte větší pocit pohody.

Kontakt s lidmi

V tomto bodě je důležité si rozmyslet, s jakými lidmi vlastně budete svůj čas trávit. Vybírejte si jen pozitivně naladěné přátele, kteří se rádi smějí a zažívají dobrodružství. Jen s nimi totiž dočerpáte energii, budete se cítit dobře a tělo se zbaví úzkosti. Smích s přáteli totiž vyvolává vlnu uvolněného endorfinu. Pokud jde navíc o vaši milovanou osobu, uvolní se při letmých dotecích a polibcích také potřebný oxytocin.

Věnujte se pravidelně pohybu

Nezapomínejte, že tělo, které se hýbe, je zároveň šťastné. Pravidelná fyzická aktivita zvyšuje zásoby dopaminu a vytváří lepší náladu. Pokud využijete možnosti kolektivního sportu a zároveň pobytu venku, získáte z cvičení opravdové maximum.

Věnujte se svým koníčkům

Spojte svou oblíbenou činnost se zdravým životním stylem. Pokud milujete vaření, dopřejte si pestrý jídelníček, jestliže holdujete sportu, pozvěte k němu co nejvíce kamarádů. Vhodné jsou ale i individuální aktivity, při kterých je vám dobře. Čtení, pletení a luštění křížovek vám může pomoci zlepšit náladu a uvolnit potřebné hormony.

Zdroj: Healthline.com, Atlasbiomed.com

Autor: Tereza Málková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu