Jóga smíchu aneb prosmějte se do pohody

Jóga smíchu je populární pohybové a dechové cvičení, jehož cílem je pěstovat radost, vychovávat své vnitřní dítě a pomáhat vám zbavit se stresových faktorů každodenního života. Vzhledem k tomu, že smích je nakažlivý, není žádným překvapením, že se jóga smíchu rychle rozrostla z jedné malé skupiny v indickém Bombaji do celého světa.

Co je jóga smíchu?

Tento typ jógy zahrnuje řadu pohybových a dechových cvičení na podporu záměrného smíchu. Používá se jako lék na fyzické, psychologické a duchovní nemoci, protože obhájci se domnívají, že úmyslný (simulovaný) smích může poskytnout stejné výhody jako spontánní smích. Ačkoli se terapie smíchem používá po celá desetiletí, jógu smíchu objevil Dr. Madan Kataria, lékař v indickém Bombaji v roce 1995.

Jak provádět jógu smíchu?

Tato jóga se obvykle praktikuje ve skupinovém prostředí, například v klubu nebo na workshopu, a vede ji vyškolený instruktor jógy smíchu. Ten účastníky trénuje různými cvičeními na podporu požitku a smíchu. Většina sezení začíná jednoduchými dýchacími technikami, tleskáním a pokřikováním, což lidem pomáhá uvolnit se. Například můžete zahájit lekci rytmickým tleskáním 1–2, 1–3–3 a skandováním „ho-ho, ha-ha-ha“.

Ačkoli se to na první pohled může zdát hloupé, záměrem tohoto cvičení je odstranit veškerý vnitřní strach, který v sobě máte – a donutí vás nechat své ego u dveří.

Součástí relace mohou být také improvizační cvičení, jemné protahování, jógová dechová práce a meditace. Společně jsou tyto praktiky určeny k tomu, aby vám pomohly smát se, uvolnit se a brát se méně vážně.

Jak jóga smíchu funguje?

Pravděpodobně jste si všimli, že smích může přinést okamžité výhody, například zlepšení nálady. Větší pozornost je však věnována dlouhodobým výhodám pravidelného každodenního smíchu.

  • Smích uvolňuje endorfiny a další „šťastné“ hormony, jako je dopamin a serotonin.
  • Navíc potlačuje stresové hormony, jako je kortizol. Tyto účinky souvisí s lepší náladou, sníženou bolestí, nižším krevním tlakem, silnějším imunitním systémem, nižší úrovní stresu a mírou deprese.
  • Smích s ostatními lidmi navíc může zvýšit sociální propojenost a vazby, a posílit tak vztahy.

Tělo nedokáže rozlišit mezi falešným a skutečným smíchem, což znamená, že vám může prospět pouhé nutkání ke smíchu.

I když jóga smíchu může pomoci podpořit lepší duševní a fyzické zdraví, neměla by nahradit současnou léčbu, kterou vám poskytuje váš doktor.

Zdroje: healthline.com

Autor: Michaela Richterová
ZAVŘÍT