Otužování je moderní. Jaké výhody našemu organismu studená voda přináší?

V uplynulých letech sociální sítě během zimních měsíců zaplnily fotografie známých osobností, které se ve sněhu a mrazu nořily do ledové vody v rybníku či řece. Trendu otužování skutečně poslední dobou podléhá stále více lidí. Přemýšlíte, že se k nim letos přidáte, ale stále ještě trochu váháte? Podívejte se, co o terapii studenou vodou říká věda.

Otužování a terapie studenou vodou

Terapie studenou vodou nebo též vodoléčba studenou vodou je postup, při kterém se k léčbě zdravotních potíží nebo stimulaci zdravotních účinků používá voda o teplotě kolem 15 °C. Tato praxe je známá již několik tisíciletí. V poslední době se ale i mnoho lidí bez zdravotních problémů, které by k indikaci této léčby vedly, pravidelně koupe či sprchuje v ledové vodě, plave venku či se do studené vody všelijak noří. Proč?

Výhody koupání ve studené vodě

Příznivci této techniky věří, že otužování má pro náš organismus řadu pozitivních účinků. Zlepšuje krevní oběh, snižuje záněty v těle, zlepšuje průtok lymfy a je prospěšné pro nervový systém. Zatímco některé benefity dosud nebyly zcela prokazatelně zjištěny, jiné ano.

Menší bolestivost svalů

Provedené studie potvrzují, že sportovci, kteří se po cvičení krátce namočí do studené vody, mají později menší svalovou bolestivost. Podle odborníků pomáhá studená voda při bolesti proto, že způsobuje stažení cév. Z tohoto důvodu tak ledové obklady pomáhají i při zraněních, pomáhají snížit otok a zánět.

Zmírnění depresí

Studená voda může pomoci i v případě některých psychických potíží. Některé případové studie totiž naznačují, že plavání ve studené vodě pomáhá u řady pacientů zmírnit příznaky deprese a úzkosti. Podobný účinek nemá jen plavání ve studené vodě, ale také krátké sprchování se studenou vodou dvakrát denně.

Posílení imunitního systému

Otužování stimuluje imunitní systém našeho těla, tím ho činí odolnějším před některými nemocemi. Bylo například zjištěno, že lidé, kteří se pravidelně koupají ve studené vodě, reagují na vystavení bakteriální infekci lépe. Jejich těla v reakci na infekci produkovala více protizánětlivých látek a méně prozánětlivých cytokinů.

Otužování a hubnutí

Možná jste slyšeli názor, že noření se do studené vody pomáhá rovněž při hubnutí, neboť expozice chladu zvyšuje schopnost spalování kalorií. Je na tomto tvrzení něco pravdy? Ačkoli je třeba provést další výzkum, aby se zjistilo, zda terapie studenou vodou může opravdu pomoci při hubnutí, některé studie prokázaly, že noření do studené vody může účinně urychlit metabolismus.

Jak používat terapii studenou vodou

Pokud chcete sami vyzkoušet přínosy studené vody, můžete se jejímu působení vystavovat různými způsoby. Je ale důležité na to svůj organismus připravit pomalu a postupně, nelze bez předchozího otužování pomocí studené sprchy například rovnou skočit do polozamrzlého rybníka. Nezapomeňte, že ponoření do studené vody ovlivňuje krevní tlak, srdeční tep i krevní oběh, a osoby, které trpí určitými kardiovaskulárními problémy, by se tak o vhodnosti terapie studenou vodou měly nejprve poradit s lékaři.

Zdroj: outdoorswimmingsociety.com, bjsm.bmj.com, ncbi.nlm.nih.gov, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov           

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu