Pero je mocnější než léky aneb proč bojovat s úzkostmi a depresemi psaním deníku

Úzkost a deprese jsou v současné době velmi rozšířenými problémy, které se týkají našeho mentálního zdraví. Jen v roce 2017 se s úzkostí na celém světě potýkalo 284 milionů lidí a s depresí dalších 264 milionů. To z nich činí celosvětově nejrozšířenější poruchy duševního zdraví. Patříte mezi ty, kterým úzkost ničí život? Zkuste si začít psát deník. Podle mnoha odborníků totiž působí jako skvělý nástroj, který pomáhá zvládat úzkost i depresi.

Úzkost jako znamení

Mnoho odborníků radí vzít úzkost svým způsobem jako informaci, znamení, že ve vašem životě něco nehraje. Může to být globální pandemie, problém v práci, nestabilita ve vztazích nebo známka většího problému s duševním zdravím. Ať už je to cokoli, je vhodné se nad vaším životem zamyslet a položit si otázky, které vám pomohou odhalit ty oblasti vašeho života, které by potřebovaly „upravit“. K tomuto lepšími sebepoznání a následnému zbavení úzkosti vám může pomoci i tak jednoduchá věc, jako je deník.

Proč si najít na deník čas

Psaní deníků bylo ještě před několika málo staletími zcela běžnou záležitostí, pak bylo ale postupně vytlačeno moderním stylem života, ve kterém na psaní deníku nebyl čas. Nebo v lepším případě jste si ho možná chvíli psali jako děti, ale pak jste od toho rychle upustili. To je škoda, psaní deníků je totiž skvělou cestou k sebepoznání a může vám účinně pomoci například v případě, že procházíte psychicky náročným obdobím.

Lepší než terapie

Je to soukromé místo, kde můžete zpracovat myšlenky, které vám běží hlavou. Abyste z deníku vytěžili co nejvíce, je vhodné jít při jeho psaní dále a hlouběji než jen k převyprávění událostí dne. To, co zde skutečně chcete, je proniknout do svého myšlenkového procesu a pochopit pocity, které se za myšlenkami skrývají. Časové osy mohou být také skvělým způsobem, jak získat určité porozumění vztahům a různým událostem ve vašem životě. Během psaní si často uvědomíte spoustu věcí a některé tím i vyřešíte.

Psaní deníku je jednoduchý, a zároveň levný způsob, protože na rozdíl od psychoterapeuta nic nestojí, jak uvolnit stres a napětí a jak si vyčistit hlavu od mnoha různých myšlenek. Deník je velmi vhodný též pro osoby, které mají tendenci své emoce před okolním světem potlačovat.

Zdroj: lifehack.org, ourworldindata.org

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu