Světová zdravotnická organizace radí. Jaké kroky vedou ke zdravé výživě?

Extrémní množství diet, reklam na zdravé potraviny a doporučení. Najít ten správný způsob stravování, může být v dnešní době velmi těžké, jelikož jsme pod výrazným nátlakem médií a propagace. Proto se vyplatí sledovat ověřené rady odborníků a řídit se jimi. Jednoduchý a základní přehled nabízí i Světová zdravotnická organizace.

Dejte sbohem civilizačním chorobám

Klíčem k udržení zdravého těla, ať už po fyzické, či psychické stránce, je zdravý životní styl. Krátkodobé diety totiž mohou způsobit viditelný úbytek nebo příbytek na váze v krátkém časovém období, ale při návratu k nezdravé stravě se vše vrátí zpět. Zdravá strava by tak měla být součástí našich životů běžně, a to každý den.

Světová zdravotnická organizace navíc ve svém prohlášení uvádí, že tímto způsobem můžeme předejít cukrovce, srdečním chorobám nebo třeba rakovině. Ideálně by se dle jejich rad měl ve stravě omezit zejména cukr. U některých jedinců dokonce v řádu několika desítek procent. Dále se doporučuje přijímat zdravé množství soli, což je přibližně pod 5 g denně a omezit konzumaci průmyslově zpracovaných potravin.

Jak vypadá zdravá strava

Jídelníček by měl být individuální podle nároků těla. Dítě, dospělý a senior potřebují rozdílné dávky látek, a pak je třeba také brát ohled na metabolický typ, fyzickou aktivitu, stávající onemocnění a mnoho dalších kritérií. Proto je přehled od Světové zdravotnické organizace spíše základní orientací.

Základním doporučením Světové zdravotnické organizace je pestrost jídelníčku. Jako přílohy volte celozrnné pečivo, těstoviny, rýži a brambory, které vám dodají potřebné sacharidy. Dále dbejte na dostatečný přísun ovoce a zeleniny. Nejlepší volbou jsou místní a sezónní druhy.

Do jídelníčku zařaďte také maso, ryby, mléčné výrobky a další podobné zdroje bílkovin. Nezapomeňte také na luštěniny, které mohou být jako příloha nebo například doplňující potravina v polévce.

Alkohol, sladkosti, limonády a jiné zpracované nápoje a potraviny se doporučuje zcela vyřadit, jelikož většinou obsahují až extrémní množství cukru a umělých látek, jako jsou barviva a aromata.

Zdroj: WHO.int, Euro.who.int

Autor: Tereza Málková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu