Blahodárný vliv světla a slunce na psychický stav. Zlepší náladu, paměť i spánek

Léto postupně střídá sychravý podzim a s tím jde ruku v ruce minimum slunečních paprsků a světla. Ačkoli v prvních týdnech nemusíme úbytek energie pocítit, často se stává, že v průběhu podzimu a začátkem zimy jsme zcela vyčerpaní. Světlo má totiž na náš organismus jednoznačně blahodárný vliv, a proto je třeba využít každého slunečného dne.

Názory vědců a odborníků

Národní institut zdraví USA provedl některé studie, aby zjistil, jak moc jsou sluneční paprsky pro naše tělo přínosné. Odborníci vybrali náhodné účastníky ve středním věku a pomocí dotazníků byl postupně hodnocen stav jejich zdraví. Především se zaměřili na rozvoj deprese.

Jak se ukázalo, světlo mělo na náladu většiny zúčastněných naprosto zásadní vliv. Čím méně se účastníci vystavovali slunečnímu záření, tím hlouběji upadali do deprese a zhoršovaly se jejich kognitivní funkce. Schopnost učit se, soustředit na jednoduché úkoly, ale i pravidelný spánek byly rázem ve zhoršeném stavu.

Proč je světlo důležité

Jednoduché vysvětlení nabízí pacientům klinika Adelphi. Její lékaři totiž tvrdí, že světlo, které na nás působí, zvyšuje v těle produkci hormonu s názvem melatonin. Ten je pak důležitý pro kvalitní a přínosný spánek. Současně ale odborníci upozorňují, že se musí jednat o běžné světlo, nikoli o umělé. Obrazovky televizorů, mobilních telefonů a počítačů naopak stav zhoršují.

Podpora cirkadiánního rytmu

Při pravidelném pobytu na světle, a to nejlépe v ranních a dopoledních hodinách můžete upravit svůj cirkadiánní rytmus. Ten je jinak nazýván jako biologické hodiny a upravuje spoustu procesů v těle.

Pobyt na slunci tak může pomoci nejen vašemu mozku, aby lépe zvládal složité úkoly, učil se a dokázal odpočívat, ale službu uděláte také svým orgánům. Ty začnou v přirozeném rytmu správně pracovat a vy se budete cítit zdravější. Studie zdravotnických zařízení ukazují, že stačí pobyt venku, i když je slunce za mraky, aby vaše tělo načerpalo potřebnou dávku světla.

Zdroj: Ncbi.nlm.nih.gov, Adelphipsych.sg, Rtor.org

Autor: Tereza Málková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu