Mrkev a dýně: Potraviny, které jsou prospěšné pro zdraví očí

Zdraví našich očí závisí na mnoha různých složkách a faktorech životního stylu a genetiky. Některé bohužel nemáme příležitost ovlivnit, ovšem jsou tu i ty, které ovlivnit můžeme.

Jednou z nejlepších věcí, které můžete udělat pro svůj zrak a dlouhodobé zdraví očí, je jíst vyváženou stravu s vysokým obsahem ovoce a zeleniny a nízkým obsahem nasycených tuků a cukrů. Víte, jaké jsou ideální potraviny?

Listová zelenina

Tmavé zelené listy jako je například kale nebo špenát obsahují klíčové živiny, jako je lutein a zeaxanthin. Oba tyto antioxidanty se nacházejí ve vysokých koncentracích v makule, ve středu sítnice, která je zodpovědná za to, co vidíte přímo před sebou. Tělo přirozeně všechny tyto živiny nevyrábí, proto je důležité je doplňovat formou stravy. Konzumací této zeleniny můžete také snížit riziko šedého zákalu a makulární degenerace.

Mrkev

Mrkev je známá svým vysokým obsahem vitamínu A, který pomáhá chránit povrch oka a je nezbytný pro případné riziko suchého oka a udržení dobrého zraku. Vitamin A také hraje roli při snižování rizika ztráty zraku, což způsobuje makulární degeneraci a kataraktu.

Papriky

Papriky pomáhají udržovat zdravý povrch očí a snižují riziko makulární degenerace související s věkem. Pouze jedna průměrně velká paprika poskytuje stoprocentní doplnění denních hodnot vitamínů A a C. Navíc neobsahuje tuky, jsou nízkokalorické a obsahují tři gramy vlákniny na šálek.

Dýně

Také dýně jsou skvělým přínosem pro zdraví našich očí. Obsahují živiny jako jsou:

  • vitamín A, C, E,
  • zinek,
  • vláknina,
  • lutein,
  • zeaxantin.

Tyto mikroživiny pomáhají v boji s věkem podmíněnou makulární degenerací a syndromem suchého oka.

Krůtí maso

Krůtí maso je nabité zinkem a B-vitamínem niacinem, což může zabránit riziku katarakty.

Čtěte také: Kanadská modelka plakala fialové slzy. Co bylo příčinou?

Ořešák Squash

Tykev s tímto zvláštním jménem je bohatá na lutein a zeaxantin, vitamin C, vitamin E, zinek a omega-3 mastné kyseliny. Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny mohou pomoci chránit drobné krevní cévy v očích a zlepšit příznaky suchého oka. Potraviny obohacené zinkem mohou zabránit kataraktě.

I o oči se člověk musí starat. Chodíte na pravidelné prohlídky ke svému očnímu lékaři?

Zdroje: webmd, healtline | foto: freepik

Autor: Michaela Richterová
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu