Věděli jste, že trávení a spánek spolu úzce souvisejí?

O tom, že kvalitní spánek má pro náš organismus velmi důležitou roli, není pochyb. Mnohé odborné studie již několikrát prokázaly, že nejen dlouhodobý nedostatek spánku, ale také spánek nekvalitní má vliv nejen na naši náladu či výkon, ale rovněž na naše zdraví. Nejen z tohoto důvodu lidé často hledají nejrůznější návody na to, jak svůj spánek zkvalitnit. Pokud i vy se o kvalitu vašeho spánku zajímáte, možná vás bude zajímat, že velký vliv na náš spánek má překvapivě také trávení.

Večerní jídelníček

Spánek je doba, kdy náš organismus nejen odpočívá a nabírá novu sílu, ale mnohé orgány v tu dobu rovněž pracují. Skvělým příkladem je naše trávicí soustava, která během noci stále intenzivně pracuje. Na kvalitu následného spánku má samozřejmě velký vliv to, co ve večerních hodinách konzumujeme. Doporučení ohledně toho, jak dlouho před ulehnutím do postele naposledy jíst, se různí. Obecně řečeno platí, že spát bychom neměli jít přejedení, ale ani hladoví. K večeři se vzhledem ke svým nárokům na trávicí a vylučovací soustavu nedoporučují konzumovat nejen jídla kořeněná, ale překvapivě také rajčata. K následnému zobání u televize se nehodí brambůrky, ale ani pomeranč. Samozřejmostí by mělo být také to, že alespoň dvě hodiny před lehnutím do postele nebudete pít nápoje obsahující kofein, tedy nejen kávu, ale také čaj či kolu.

Spěte pokud možno na levém boku

Správnému trávení během spánku může velmi napomoci také vhodná poloha. Z hlediska anatomie je údajně nejvhodnější spánek na levém boku. Orgány jako žaludek či slinivka takto zaujímají svou přirozenou polohu. Tato poloha navíc účinně napomáhá také průchodu strávené potravy našimi střevy směrem dolů, což usnadňuje následné ranní vyprazdňování. Naopak poloha na pravém boku či případně na břiše vhodná příliš není, neboť v těchto případech může docházet k vracení žaludečních šťáv zpět do jícnu, což může vést až k nepříjemnému pálení žáhy.

Tipy na zlepšení kvality spánku

Odborníci přišli s několika radami, které vám mohou pomoci nejen s tím, abyste například po ulehnutí do postele rychleji usnuli, ale také s tím, aby váš spánek byl pro váš organismus přínosný. Jedním z velmi častých doporučení je alespoň dvě hodiny před tím, než jdete spát, omezit používání mobilního telefonu, počítače i sledování televize. Důvodem je modré světlo, které tyto přístroje vyzařují a které má na spánek negativní vliv. Další rady se týkají poslechu klidné hudby či provádění relaxačního cvičení na uvolnění.

Zdroj: sleepfoundation.org

Autor: Martina Šťastná
ZAVŘÍT