Mýty o výživě jsou hluboce zažité. Ale nevěřte jim!

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín ZdravéRady.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Říká se, že… jíst 5 x denně je zdravější než třeba jen 3 x

Pravdou je, že pokud si svůj denní příděl potravy rozdělíte do více menších porcí, zatížíte tak méně trávicí trakt a budete mít stabilnější hladinu krevního cukru.

Není ale prokázáno, že by jídlo vícekrát za den mělo lepší vliv na naše zdraví, metabolismus nebo na úbytek tukové hmoty.

Také se říká, že nasycené tuky jsou zlo. Už několik desítek let tento mýtus koluje mezi lidmi. Bývají označovány za viníky při vzniku ischemické choroby srdeční nebo kardiovaskulárních onemocnění. Jenže nasycené tuky ze správných zdrojů a v přiměřeném množství, které jsou například obsaženy ve vaječných žloutcích či v másle, ve skutečnosti zvyšují hladinu „dobrého“ cholesterolu, což vede ke snižování hladiny toho „špatného“.

Navíc jsou důležité pro vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K) a jsou základními stavebními kameny buněčných membrán.

Nízkotučné potraviny rovná se zdravé a dietní

Na nízkotučných potravinách, bohužel, většinou nic zdravého není. Aby výrobci kompenzovali nedostatek chuti, do výrobků často přidávají právě kalorické sacharidy.

A co umělá sladidla? Opravdu pomáhají při snižování váhy?

Různé výzkumy potvrdily, že lidé konzumující delší dobu umělá sladidla, mají naopak vyšší pravděpodobnost, že přiberou. A kromě toho jsou více ohroženi vznikem diabetu II. typu.

Říká se, že… vejce škodí zdraví, ale zdravá je sója

Vejce mají špatnou pověst kvůli „cholesterolovému mýtu“, který je postavil do pozice největšího nebezpečí pro srdce. Ale tento mýtus byl výzkumy vyvrácen. Navíc opět zvyšují hladinu „dobrého“ cholesterolu na úkor toho „špatného“. Navíc v sobě obsahují vitaminy skupiny B a vitamin D, a také cenné látky pro prevenci očních onemocnění.

Naopak sóju považuje většina lidí za zdravou potravinu. Jenže ouha! Přes 90% sóji je geneticky upravováno, což zdraví člověka rozhodně neprospívá. Sójový olej obsahuje nepříznivý poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin, sójové boby zase kromě živin obsahují takzvané fytáty, které brání organismu při vstřebávání nutričních látek.

Je toho hodně, co se o potravinách dnes už ví, akorát mezi lidi tyto informace ještě nepronikly. A tak se zůstává u mýtů. Ale je načase mýty opustit, zvlášť pokud jsou pro lidské zdraví nebezpečné!

 

Autor: Karel M.
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín ZdravéRady.cz na hlavní stránku Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat