Zimní běh je výzva. Jak běhat, abyste nezmrzli, i když je venku mráz?

Jít si zaběhat, když venku mrzne, to už chce pořádnou dávku odhodlání. Pro mnoho lidí je to ale báječná výzva. Ledové teploty mají schopnost proměnit vaše končetiny v rampouchy, klouby vám ztuhnou a svaly se napnou, takže je potřeba se na zimní běh důkladně připravit. Potom si běhání skutečně užijete a předejdete všem možným zraněním. Přečtěte si základní doporučení, která vám v tom pomohou.

Důkladně se zahřejte předem

Pokud se běžně před běháním doma rozehříváte krátkým cvičením 5 minut, v zimě rozcvičení věnujte alespoň ¼ hodiny. Je potřeba opravdu důkladně uvolnit svaly a klouby a zvýšit teplotu těla až mírnému pocení. Jestliže se zahříváte až venku, přidejte vrstvu oblečení, kterou snadno sundáte a uvážete kolem pasu.

I když není pravda, že přes hlavu se ztrácí nejvíce tepla, je i přesto dobré udržet hlavu v teple. Vezměte si teplou čepici nebo chrániče na uši, které snadno dáte do kapes, pokud by vám bylo příliš teplo. Rozhodně používejte také rukavice. I když je budete mít na rukou, vaše prsty budou studené.

Základem je svrchní vrstva

Bunda je ideální pro jakékoli chladné počasí, a i když nejdete běhat. Udržuje vás v teple jako tlustý kabát, ale je méně těžkopádná a zároveň odvádí vlhkost. Dbejte hlavně na spodní a vrchní vrstvu a mezi ně se oblékněte podle teploty venku.

Oblékejte se teple, ale ne zas tak moc, jako kdybyste zlézali Mount Everest. Při běhu se vaše teplota zvýší, a pak by vám bylo hrozné horko. Doporučuje se úprava o 20 °C. Když je -20 °C, oblékněte se, jako kdyby byla 0 °C. jakmile poběžíte, tento rozdíl se skvěle vykompenzuje.

Zůstaňte aerobní

Když je venku zima, vaše srdce bije rychleji. Pokud nejste opravdu profesionální zimní běžci, udržujte svůj tep v takzvané aerobní zóně, což je 130 – 150 tepů za minutu. Budete se možná cítit pomalejší než v létě či na podzim, ale jde o bezpečí vašeho těla a udržení zdraví.

Noste boty s trakcí

Běžet byste měli nejlépe po cestě, na které není sníh ani led. I tak si ale pořiďte boty s velkou trakcí, cesta může být místy opravdu velmi kluzká. Také nezapomeňte na tlusté teplé ponožky, ale takové, ve kterých se vám nebudou potit nohy.

Před během a po něm se důkladně napijte. Běžte maximálně 30 až 60 minut a neběhejte daleko od teplého místa. Po doběhnutí vaše teplota rychle klesne a riskujete oslabení imunitního systému.

Zima se přiblížila, přijmete výzvu a vyběhnete už letos?

Autor: Lenka Svobodová
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu